دانش از رئیس جمهور جدید آمریکا خواستار بازنگری مذاکرات صلح با طالبان شد

© Photo / Sarwar Daneshسرور دانش
سرور دانش - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
معاون دوم رئیس جمهور کشور می گوید که طالبان "اعتقادی به" حل صلح آمیز جنگ در کشور ندارند. وی از رئیس جمهور جدید آمریکا خواست تا گفتگو های صلح با طالبان را مورد بازنگری قرار دهد.

به گزارش اسپوتنیک، سرور دانش، معاون دوم رئیس جمهور که امروز دوشنبه (19 عقرب) در نشستی در کابل صحبت می‌کرد، از رهبری جدید حکومت آمریکا خواست که روند گفتگوهای صلح در دوحه را مورد ارزیابی مجدد قرار دهند.

وی ابراز امیدواری کرد که با بازنگری مجدد روند گفتگوهای صلح، مشکلات موجود رفع شود و همه جوانب به صورت مسئولانه‌تر و با دقت بیشتر و متکی بر واقعیت‌ها و حقایق از پروسه صلح حمایت کنند.

سرور دانش از امریکا و طالبان تضمین خواست - اسپوتنیک افغانستان
سرور دانش از امریکا و طالبان تضمین خواست

معاون دوم ریاست جمهوری کشور از تلاش‌ها و همکاری‌های دولت و مردم آمریکا مخصوصا در پروسه صلح افغانستان، ابراز قدردانی کرد و از دولت جدید امریکا خواست که همچنان در کنار سایر کشورها از پروسه صلح و حفظ ارزش‌ها و دستاوردهای دولت و مردم افغانستان، حمایت کند.

آقای دانش با اشاره به چالش‌های موجود در گفتگوهای صلح در قطر، مبنا بودن موافقتنامه دوحه برای مذاکرات صلح افغانستان را رد کرد و آن را مورد قبول دولت افغانستان ندانست.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: "ما این موافقتنامه را نه امضا کرده‌ایم و نه طرف آن بوده‌ایم و نه آن را تأیید کرده‌ایم و از نگاه حقوقی و قانونی و تعهدات خود، در قبال جزئیات محتوای آن هیچ گونه مسئولیتی هم نداریم".

وی افزود که تنها مسئولیت و تعهد ما اعلامیه مشترک کابل و لویه جرگه مشورتی افغانستان و قطعنامه شورای امنیت ملل متحد برای اصل موضوع صلح و تعقیب همه موضوعات مورد اختلاف در میز مذاکره است.

دانش افزود که «مانع اصلی» مذاکرات دوحه، طالبان هستند. به گفته او، طالبان به راه حل مسالمت‌آمیز جنگ باور ندارد.

او گفت که با گذشت نزدیک به دو ماه از آغاز مذاکرات بین‌الافغانی در قطر، در این مذاکرات تاکنون هیچ پیشترفتی صورت گرفته و از طرف دیگر جنگ در کشور افزایش یافته‌است.

معاون دوم اشرف‌غنی در ادامه گفت که حکومت تازه آمریکا باید روند صلح افغانستان را ارزیابی کند و همه طرف‌ها باید بر بنیاد واقعیت از روند صلح، پشتیبانی کنند.

در انتخابات آمریکا، جو بایدن؛ نامزد حزب دموکرات‌ این کشور به عنوان رییس جمهور منتخب ایالات متحده برگزیده شده‌است.

برنامه دولت بایدن در مورد صلح افغانستان تاکنون روشن نیست و او پیش از این درباره توافق ترامپ و طالبان، اظهار نظری نکرده‌؛ اما گفته‌است که به جنگ‌های بی‌پایان پایان می‌دهد.

آقای بایدن همچنین در زمانی که معاون باراک اوباما بود، باری به حامد کرزی گفته‌بود که طالبان مشکل شماست و القاعده مشکل ما. او تصریح کرده‌بود که طالبان، دشمن آمریکا نیستند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала