پوتین: نیروهای صلح روسیه در قره باغ مستقر می‌شوند

© Sputnik / Alexey Druzhinin /  مراجعه به بانک تصاویر پوتین توافقنامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا را امضا کرد
پوتین توافقنامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا را امضا کرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پس از امضای توافق میان ارمنستان، آذربایجان و روسیه، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از اعزام نیرو های صلح روسیه به منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه ضمن تایید امضای توافقنامه با رهبران آذربایجان و ارمنستان در رابطه با برقراری آتش بس در منطقه مورد مناقشه دو کشور، تاکید کرد که نیروهای حافظ صلح کشورش در خط تماس میان آنها مستقر خواهند شد.

کاخ«کرملین» بامداد امروز (سه شنبه) با صدور بیانیه ای، اعلام کرد که «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور این کشور به همراه همتای آذربایجانی خود «الهام علی‌اف» و «نیکول پاشینیان»، نخست وزیر ارمنستان، یک اعلامیه مشترک در رابطه با برقراری آتش بس در منطقه مورد مناقشه «ناگورنو قره باغ» را به امضا رساندند.

Дым поднимается над Степанакертом после обстрела - اسپوتنیک افغانستان
آذربایجان از عقب نشینی ارتش ارمنستان در قره‌باغ خبر داد

در بیانیه آمدده است، پوتین ضمن اعلام اجرا شدن آتش بس در منطقه قره باغ از نیمه شب دهم نوامبر به وقت مسکو، تاکید کرد که بر اساس اعلامیه برقراری آتش بس، نیروهای ارمنی و آذری در مواضع کنونی خود متوقف می شوند و نیروهای حافظ صلح روسیه در طول خط تماس در قره باغ و همچنین گذرگاه ارتباطی میان این منطقه و خاک ارمنستان مستقر خواهند شد.

رئیس جمهوری روسیه در ادامه خاطر نشان ساخت که توافق به دست آمده، برداشتن محدودیت های رفت و آمد و تردد، مبادله اسرای دو طرف درگیر و بازگشت آوارگان به قره باغ تحت نظر کمیسر امور پناهجویان سازمان ملل متحد را نیز در بر می گیرد.

بر این اساس ،‌برای کنترل آتش بس و درگیری ها در منطقه درگیری قره باغ ، یک گروه صلحبان فدراسیون روسیه شامل حدود دو هزار سرباز ، 90  زره پوش ، 380 واحد وسایط و تجهیزات ویژه انتقال داده شد.

پیشترنیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان طی بیانیه‌ای از امضا توافقنامه با دو کشور روسیه و جمهوری آذربایجان درباره پایان جنگ در منطقه قره‌باغ خبر داد.

وی با بیان این موضوع اظهار کرد: تصمیم آتش‌بس برای همه مردم ما و خود من سخت و دردناک است.

پاشینیان افزود: این موضوع تا زمانی که طرف مقابل اذعان به شکست نکند، یک پیروزی محسوب نمی‌شود و ما هرگز این موضوع را نمی‌پذیریم که باخته‌ایم بلکه در حقیقت این موضوع آغازی برای عصر وحدت ملی برای ما است.

در همین حال الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان نیز در پی اعلام بیانیه آتش بس میان کشورش و ارمنستان ضمن ابراز خوشحالی از پایان جنگ، گفت: امروز یک روز تاریخی برای مردمان جمهوری آذربایجان است و به این پیروزی که کسب شد، افتخار می‌کنیم.

وی ادامه داد: از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای انعقاد این توافق آتش بس تشکر می‌کنیم.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала