طالبان: بایدن باید به تعهد واشنگتن برای خروج نیرو ها از افغانستان پایبند بماند

© AP Photo / Hussein SayedAfghanistan's Taliban delegation arrive for the agreement signing between Taliban and U.S. officials in Doha, Qatar, Saturday, Feb. 29, 2020.
Afghanistan's Taliban delegation arrive for the agreement signing between Taliban and U.S. officials in Doha, Qatar, Saturday, Feb. 29, 2020. - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
طالبان خواستار آن شدند که دولت بعدی آمریکا به ریاست جمهوری جو بایدن، رئیس جمهور منتخب این کشور به توافق ماه فبروری واشنگتن با طالبان بر سر خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان پایبند بماند.

طالبان در بیانیه‌ای در واکنش به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت که مسئله انتخابات و تغییر مقامات آمریکایی موضوع داخلی این کشور است و توافقنامه قطر نیز سند خوبی برای پایان دادن به جنگ و آینده خوب برای دو کشور محسوب می‌شود.

بیانیه می‌افزاید: «طالبان از طرف خود به رئیس جمهور جدید آمریکا و دولت آینده آن کشور یادآور می‌شود که عملی کردن پیمان دوحه، راه خوب و موثر برای حل معقول منازعه است و خروج همه نیروهای خارجی از افغانستان، عدم مداخله در کشور ما و همچنان عدم استفاده از خاک افغانستان بر ضد آمریکا به نفع هر دو ملت و کشور می‌باشد».

 بایدن: طالبان مشکل داخلی افغانستان است و حل این مشکل به ما ربطی ندارد - اسپوتنیک افغانستان
بایدن: طالبان مشکل داخلی افغانستان است و حل این مشکل به ما ربطی ندارد

طالبان همچنین تاکید کرد: ما به توافقنامه متعهد هستیم و آن را مبنای خوب برای حل معضل افغانستان می‌دانیم و ترجیح می‌دهیم که مشکل داخلی نیز از راه مذاکره و گفت‌وگو حل شود.

در ادامه این بیانیه نیز آمده است: «طالبان در آینده خواستار روابط مثبت با همه کشورها از جمله آمریکا است، رئیس جمهور و دولت آینده واشنگتن باید متوجه اشخاص و جهت‌های جنگ‌طلب باشند که خواستار دوام جنگ و دخیل نگه داشتن آمریکا در این جنگ هستند».

پیش از این نیز «محمد نعیم» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر ابراز امیدواری کرده بود که رئیس جمهور جدید آمریکا به توافقنامه قطر که زمینه خروج کامل نیروها از افغانستان را فراهم می‌کند، پایبند باشد.

نعیم به «خبرگزاری فرانسه» گفته بود: «ما با دولت آمریکا توافق را امضا کردیم نه یک شخص؛ امیدواریم روندی که آغاز شده تضعیف نشود بلکه تقویت گردد».

براساس توافقنامه صورت گرفته بین آمریکا و طالبان همه نیروهای خارجی باید به به ازای تعهدات طالبان برای مبارزه با تروریسم تا ماه می سال 2021 خاک افغانستان را ترک کنند.

این در حالی است که خشونت‌ها در افغانستان، با توجه به حملات طالبان در مراکز ولایت‌های کشور، همچنان ادامه داشته و این خشونت‌ها در پاره‌ای مواقع بهانه‌ای به آمریکا برای حملات هوایی داده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور فعلی آمریکا در توئیتی در ماه اکتبر گفت که سربازان آمریکایی ممکن است تا کریسمس آتی از افغانستان خارج شده باشند. ادعایی که نظامیان آمریکا آن را به چالش کشیدند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала