سرنوشت توافقنامه طالبان و امریکا در صورت به قدرت رسیدن بایدن، چه خواهد بود؟

© Sputnik / PMسرنوشت توافقنامه طالبان و امریکا در صورت به قدرت رسیدن بایدن، چه خواهد بود؟
سرنوشت توافقنامه طالبان و امریکا در صورت به قدرت رسیدن بایدن، چه خواهد بود؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
طالبان اخیرا با نشر اعلامیه‌یی از جو بایدن، رئيس جمهور احتمالی امریکا خواسته اند تا به توافقنامه میان امریکا و گروه طالبان که در دوحه به امضا رسیده بود، متعهد بماند.

در اعلامیه نشرشده توسط گروه طالبان آمده است: "می‌خواهیم به رئیس جمهور جدید امریکا و دولت آینده او اعلام کنیم که پایبندی به پیمان صلح پیشین، اصلی‌ترین عامل در پایان دادن به درگیری میان دو کشور خواهد بود.

گروه طالبان در توافق صلح خود متعهد به کاهش سطح خشونت ها در افغانستان و انجام مذکره با دولت افغانستان نیز شده است.

طالبان همچنان ابراز امیدواری کرده اند که تغییر رئيس جمهور امریکا به معنی تغییر سیاست امریکا نباشد.

شکیبا هاشمی، نماینده پیشین ولایت کندهار در مجلس نمایندگان در مصاحبه با آژانس اسپوتنیک در رابطه به اینکه آیا بایدن از توافقنامه امریکا با طالبان چشم‌پوشی خواهد کرد یا نه گفت:

"نخیر، بایدن به هیچ عنوان نمی‌تواند که از این موافقتنامه‌یی که با طالبان امضا شده چشم‌پوشی کند، زیرا بایدن نمی‌تواند سیاست خارجی و سیاست استراتژیک بزرگ امریکا را تغییر دهد".

خانم هاشمی با اشاره به صحبت‌های بایدن درمورد ادامه کارهای ترامپ در راستای پروسه صلح افغانستان و توافقنامه امضاشده بین امریکا و طالبان در دوحه، گفت: "حکومت افغانستان می‌خواهد تا در پیمان دوحه بازنگری صورت بگیرد، باید موارد را مشخص کند که در کدام موارد تجدید نظر صورت بگیرد، با وجودی که خلیلزاد نیز در این کار میانجی‌گری می‌کند و به عنوان یک سیاستگر امریکایی افغان‌الاصل با طالبان می‌نشیند، او بیشتر سیاست امریکا را مدنظر می‌گیرد، هم حکومت افغانستان را می‌شناسد و هم طالبان را و خود خلیلزاد نیز می‌داند که کی می‌خواهد پروسه صلح را خدشه دار بسازد".

این عضو پیشین مجلس نمایندگان خاطر نشان ساخت که "مردم افغانستان تشنه صلح اند و آنانی که امروز در قدرت اند و بخاطر بقای قدرت خود از خون مردم می‌گذرند و می‌خواهد در کابل جوی‌های خون جاری باشد، باید موارد را مشخص بسازند که در کدام موارد بازنگری صورت بگیرد".

دانش: توافقنامه امریکا با طالبان پایه حل اختلاف ها نیست - اسپوتنیک افغانستان
دانش: توافقنامه امریکا با طالبان پایه حل اختلاف ها نیست

وی افزود: "وقتی خود طالبان اعلام صادر می‌کنند و حتی به بایدن تبریکی می‌دهند و می‌گویند که ما می‌خواهیم از طریق دوستی و از طریق مسالمت‌آمیز شما احترام کنید به موافقتنامه دوحه و طالبان هیچ‌وقت به شما آسیب نمی‌رسانند. خود طالبان بعد از پیروزی بایدن برای شان اعلامیه صادر کردند که ما آماده ایم که برنامه صلح دوحه را پیش ببریم، شما نیز همکار ما باشید و حتی آنانی که در اخیر اعلامیه شان به حکومت افغانستان اشاره کرده و گفته اند که کسانی هستند که می‌خواهند پروسه صلح را خدشه‌دار بسازند و از نیرنگ‌های جدید کار می‌گیرند و حتی در اواخر دیدیم که دست‌داشتن در انفجار و انتحار در پوهنتون کابل را نیز رد کردند و می‌گویند که این برنامه‌ها سازماندهی‌شده اند بخاطر تخریب مسئله صلح".

خانم هاشمی با تاکید بر اهمیت پیمان دوحه میان طالبان و امریکا گفت: "چندین کشور از امضای این پیمان حمایت کردند، حتی چندین وزرای کشورهای مختلف دنیا به آنجا رفتند و در این مراسم اشتراک کردند و در اینجا هیچ مشکل نیست، اما ما در اخیر می‌بینیم مشکل در خود ما افغان‌ها است، وقتی در مسائل صلح صحبت می‌شود باید چیزی داده شود و چیزی بدست آید".

این نماینده پیشین مردم کندهار در مجلس در پایان افزود: "امریکا یک کشور ابرقدرتی است که سیاست‌های بزرگ شان را خود شان می‌سازند و فکر نمی‌کنم که بایدن این پروسه صلح را متوقف بسازد، بخاطریکه تاوان کشور شان است، اینها در افغانستان خیلی پول مصرف کرده اند و جوانان شان را از دست داده اند، وقتی اینها فعلا آماده اند و می‌دانند که فساد اداری به اوج خود رسیده، فهمیده اند که ما در افغانستان موفق نشدیم، به همین خاطر من فکر نمی‌کنم که بایدن این پروسه را خدشه‌دار بسازد، سیاست امریکا همان سیاست است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала