افغانستان در بخش هوا‌‌‌نوردی ملکی تا سال 2022 به خودکفایی می رسد

© Photo / acaa.govافغانستان در بخش هوا‌‌‌نوردی ملکی تا سال 2022 به خودکفایی می رسد
افغانستان در بخش هوا‌‌‌نوردی ملکی تا سال 2022 به خودکفایی می رسد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مسئولان اداره هوانواردی ملکی افغانستان امیدوارند، که تا سال 2022 افغانستان در بخش هوانوردی ملکی به مرحله خودکفایی برسد. 

کرونا بیش از 40 میلیون دالر به اداره هوانوردی ملکی افغانستان ضرر زد  - اسپوتنیک افغانستان
کرونا بیش از 40 میلیون دالر به اداره هوانوردی ملکی افغانستان ضرر زد
به گزارش اسپوتنیک به نقل از آوا، در کنار تمام وابستگی‌های افغانستان در ابعاد مختلف سیاسی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بخش هوانوردی ملکی نیز توسط کمپنی‌های خارجی اداره می‌شود.

در حال حاضر نزدیک به 40 انجنیر خارجی با حقوق بسیار زیاد در بخش هوانوردی ملکی مشغول کار هستند، این در حالی است که مسئولان این اداره اظهار امیدواری می‌کنند که تا سال 2022 افغانستان در بخش هوانوردی ملکی به مرحله خودکفایی می‌رسد و تمام مسوولیت‌ها به افغان‌ها منتقل می‌شود.

محمد نعیم صالحی سخنگوی اداره هوانوردی ملکی می‌گوید، که در تلاش‌ هستند تا مسئولیت‌های هوانوردی ملکی را افغانستانی‌ها به دست بگیرند، اما در حال حاضر ظرفیت و امکانات کافی به خصوص در بخش ترافیک کنترلر وجود ندارد و هنوز هم نیاز به کمپنی‌های خارجی احساس می‌شود.

او با تایید این نکته که حضور انجنیران خارجی در بخش هوانوردی ملکی هزینه سنگینی را به افغانستان تحمیل می‌کند، می‌افزاید که در کنار خارجی‌ها، کارمندان افغانستانی نیز مشغول به کار هستند و ما در تلاش برای ظرفیت‌سازی داخلی بیشتر هستیم.

صالحی، در عین حال می‌گوید: اجنیران خارجی بیشتر در میدان‌هایی مشغول هستند که مربوط به نیروهای ناتو است، اما قرار است که به تدریج این مسوولیت‌ها به دولت افغانستان انتقال پیدا کند، کما اینکه پروسه انتقال مسوولیت میدان هوایی جلال آباد و میدان هوایی احمدشا بابا در کندهار جریان دارد.

او، تاکید کرد: ضمن اینکه مسئولیت به افغانستانی‌ها انتقال پیدا می‌کند، خدمات معیاری فضایی بر اساس خواست سازمان اکو نیز در حال پیشرفت است و امروز افغانستان به زنجیره هوایی جهان متصل است.

 وی، همچنین بیان داشت که افغانستان در بخش ترافیک هوایی به پیشرفت‌هایی دست یافته است، چنانچه امروز هر هواپیمایی که از امریکا و کشورهای اروپایی به مقصد افغانستان حرکت می‌کند و یا می‌خواهد از این فضا عبور کند، زمانی که وارد حریم هوایی کشور می‌شود هیچ تغییری را احساس نمی‌کند و مشکلی برایش پیش نمی‌آید و این بدان معنا است که افغانستان در بخش هوانوردی اعتماد جهانی را کسب کرده است.

صالحی تصریح کرد، که اگر افغانستان در بخش ترافیک کنترلر تاکنون خود کفا نشده است، به دلیل این است که این بخش کاملاً تخنیکی، مهم، سخت، و طاقت‌فرسا است، بطوری که آمارها در سطح جهان به اثبات رسانده است کسانی که می‌خواهند در بخش ترافیک هوایی آموزش بیبینند، در آخر از صد نفر تنها هفت نفر ترافیک کنترلر می‌شود.

به گفته صالحی، با تمام دشواری‌هایی که بخش ترافیک هوایی دارد، افغانستانی‌ها آموزش می‌بینند؛ اما تعداد کمی از آنها به مرحله نهایی می‌رسند. به همین جهت است که افغانستان تا هنوز در این بخش خودکفا نشده است و مقداری از هزینه‌ها صرف کارمندان خارجی می‌شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала