موزه بریتانیا آثار تاریخی قاچاقی افغانستان را بر می گرداند

© Sputnik / Demond Cureton موزه بریتانیا آثار تاریخی قاچاقی افغانستان را بر می گرداند
 موزه بریتانیا آثار تاریخی قاچاقی افغانستان را بر می گرداند  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
موزه بریتانیا آثار باستانی قاچاق‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده‌‌ از افغانستان که در دهه نود میلادی از موزه ملی به سرقت رفته بود را بر می گرداند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایندیپندنت، موزه بریتانیا آثار باستانی قاچاق‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده‌‌ از افغانستان را به سفارت این کشور در لندن تحویل داد تا دوباره به موزه ملی افغانستان برگردانده شوند.

در میان این آثار ۹ سر مجسمه بودا، یک مجسمه دوران کوشانی و یک مجسمه دیگر از دوره گندهارا است.

این آثار در اوج جنگ‌های داخلی افغانستان در دهه نود میلادی از موزه ملی افغانستان به سرقت رفته و در سال ۲۰۰۲ به بریتانیا قاچاق شده بود. اما پیش از آنکه فروخته شود توسط پلیس بریتانیا ضبط شده بود.

موزه بریتانیا این آثار را شناسایی، حفظ و به نمایش گذاشته بود تا سرانجام اخیرا تصمیم گرفت آنها را به صاحب اصلی‌ بازگرداند. سید طیب جواد، سفیر افغانستان در لندن دیروز سند دریافت این آثار ارزشمند را با هارت‌ویگ فیشر، رئیس موزه بریتانیا امضا کرد و آثار افغانستان را تحویل گرفت.

آقای جواد به ایندیپندنت فارسی گفت: «ما از موزه ملی بریتانیا و نیروی مرزی انگلستان سپاسگذاریم که زمینه بازگرداندن ۱۱ مجسمه تاریخی دوران تمدنی گندهارا و کوشانیان را به خانه اصلی آنها موزه ملی افغانستان فراهم نموده‌اند.»

 تارای سفید  بوریاتیا - قرت نزدهم در نمایشگاه موزیم شرق در مسکو. - اسپوتنیک افغانستان
نمایش آثار تاریخی افغانستان در موزیم مسکو

او افزود: «این آثار در سالیان ۱۹۹۵ و ۲۰۰۰ از موزه ملی افغانستان غارت و قاچاقی برای فروش به انگلستان آورده شده بودند. موزه بریتانیا نه تنها در شناسایی این آثار همکاری کرده است، بلکه همه آنها را مرمت، تمیزکاری کرده و برای مدتی در موزه به نمایش گذاشته بود.»

شایان ذکر است که تقریبا ۷۰ درصد آثار موزه ملی افغانستان در دهه ۹۰ میلادی که جنگ‌های داخلی به اوجش رسیده بود، به سرقت رفت و در سراسر جهان پراکنده شد. دست‌کم ۸۴۳ قطعه آن در هنگام قاچاق به بریتانیا توسط پلیس این کشور ضبط شد. برخی از این آثار هم که وارد بازار سیاه شده بود از سوی سرمایه‌داران خریداری و به موزه ملی افغانستان تحویل داده شد. پیش از این هم موزه بریتانیا برخی از آثار قاچاق شده افغانستان را به دولت این کشور سپرده شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала