امریکا و متحدانش در تلاش ایجاد اختلافات بین مردم آذربایجان و ارمنستان هستند

© Sputnik / Aleksey Nikolskyi /  مراجعه به بانک تصاویر امریکا و متحدانش در تلاش ایجاد اختلافات بین مردم آذربایجان و ارمنستان هستند
امریکا و متحدانش در تلاش ایجاد اختلافات بین مردم آذربایجان و ارمنستان هستند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه می‌گوید امریکا و متحدانش در تلاشند به اختلافات میان مردم آذربایجان و ارمنستان دامن بزنند.

به گزارش اسپوتنیک، سرگئی ناریشکین رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه، امروز چهارشنبه (18 نوامبر)، اظهار داشت که امریکا و متحدانش در تلاشند به اختلافات میان مردم آذربایجان و ارمنستان دامن بزنند.

وی گفت: کشورهای برجسته ناتو سعی می‌کنند که خشم خود از توافق حاصله بین ارمنستان و آذربایجان در مورد قره باغ، که با کمک روسیه محقق شد، را پنهان کنند. امریکا و متحدانش از این که این توافق یعنی توقف جنگ در قره باغ با مساعدت روسیه حاصل شده، ناراحت هستند. چرا که در واقع این امر برنامه‌های چندین ساله آنها برای منزوی کردن و بیرون راندن روسیه از قفقاز جنوبی را بی اثر کرد.

آقای ناریشکین گفت که نه واشنگتن و نه اروپا نمی‌خواهند با توازن حاصل شده قدرت در منطقه کنار بیایند، و در راستای برهم زدن آن، آنها طراحی بهتر از تلاش برای شعله‌ور کردن و ایجاد اختلافات بین ملت‌های آذربایجان و ارمنستان پیدا نکردند.

در تاریخ 9 نوامبر (19 آبان ماه) ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان و الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان درباره توقف درگیری‌های نظامی در منطقه قره باغ از روز 10 نوامبر، بیانیه مشترکی صادر کردند. این توافق استقرار صلح بانان روس در منطقه قره باغ و تبادل زندانیان بین طرفین درگیری را نیز شامل می شود.

قابل ذکر است که درگیری های میان باکو و ایروان درباره منطقه قره باغ از فبروری 1988 و از زمانی که منطقه قره ‌باغ جدایی خود را از آذربایجان اعلام کرد، آغاز شده است. در جریان درگیری‌های مسلحانه از سال 1992 تا 1994، آذربایجان کنترل منطقه قره ‌باغ و مناطق اطراف آن را از دست داد. از سال 1992 مذاکراتی برای دستیابی به راه ‌حل صلح‌آمیز درباره این درگیری تحت چارچوب گروه مینسک با ریاست مشترک روسیه، سازمان ملل و فرانسه آغاز شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала