عفو بین‌الملل: حالا زمان قطع کمک‌های جهانی به افغانستان نیست

© Sputnikعفو بین‌الملل: حالا زمان قطع کمک‌های جهانی به افغانستان نیست
عفو بین‌الملل: حالا زمان قطع کمک‌های جهانی به افغانستان نیست - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سازمان عفو بین‌الملل امروز ( چهاشنبه 28 عقرب) از جامعه جهانی خواست تا به دستاوردهای شکننده حقوق بشر و حفاظت آن در افغانستان کاملا متعهد بماند و «در این وقت حساس کمک‌ها خود را کاهش ندهد».

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آریانا، این سازمان در حالی این خواست را مطرح کرده که تا کمتر از یک هفته دیگر کنفرانس جینوا برگزار می‌شود و در این نشست در مورد کمک‌ها جامعه جهانی به افغانستان تصمیم گرفته می‌شود.

در این کنفرانس نمایند‌گان 70 کشور و سازمان‌های بین‌المللی شرکت می‌کنند و در مورد حمایت مالی افغانستان تا سال 2021 و 2024 تصمیم خواهند گرفت.

عمر وارایچ، رییس بخش آسیای جنوبی در سازمان عفو بین‌الملل، در این مورد گفت: «در حالیکه گفتگوهای صلح جریان دارد اما افغانستان در یک وضعیت بحرانی قرار دارد. خشونت‌ها زیاد شده است و زند‌گی صدها تن را گرفته است. حفاظت حقوق بشر در آجندای سیاسی باید باشد. و همچنان کووید-19 نیز در کشوری که سیستم صحی ضعیف دارد شیوع کرده است و جریان دارد».

او گفت: «کمک‌های بین المللی برای افغانستان بسیار مهم است. ما در دو دهه گذشته شاهد پیشرفت‌ها  در بخش حقوق بشر استیم، اما کارهای زیادی مانده که باید انجام شود تا مطمین شویم که این پیشرفت‌ها دوباره به عقب بر نمی‌گردد. کنفرانس جینوا در مورد حقوق بشر باید متمرکز باشد».

عفو بین‌الملل: یک ماه اخیر، مرگ‌بارترین ماه برای غیرنظامیان در افغانستان بود - اسپوتنیک افغانستان
عفو بین‌الملل: یک ماه اخیر، مرگ‌بارترین ماه برای غیرنظامیان در افغانستان بود

او افزود: «حکومت افغانستان باید تعهد خود در دفاع از حقوق بشر، حفاظت آزادی بیان و حفاظت حقوق اقلیت‌ها را ثابت کند».

سازمان عفو بین‌الملل از جامعه جهانی خواسته تا در بخش‌های مهم مانند حقوق زنان و دختران، خشونت‌ها، تلفات غیرنظامیان، بیجا شدگان و مدافعین حقوق بشر و همچنان دسترسی به عدالت سرمایه گذاری کند.

این سازمان گفته است که وضعیت دختران و زنان نسبت به دوران طالبان تغییر قابل ملاحظه کرده است و حالا 3.3 میلیون دختر و زنان دسترسی به تعلیم و فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی دارد اما مشکلات و چالش‌های نیز وجود دارند.

این سازمان بر بنیاد معلومات یونیسف گفته است که حالا 2.2 میلیون دختر در سراسر کشور به تعلیم دسترسی ندارند و همچنان دست آوردهای دو دهه گذشته در بخش‌های حقوق زنان و دختران با خطر رو به رو است.

وارایچ در این مورد گفت: «حکومت افغانستان و همکاران بین‌المللی باید دستاوردهای زنان را حمایت کنند و از خشونت‌ها در برابر آنها جلوگیری کند و همچنان حضور زنان را در همه عرصه‌های حکومت افزایش دهند».

سازمان عفو بین‌الملل گفته است که جنگ‌ها و تلفات ملکی بخش دیگری است که در کنفرانس جینوا در مورد آن بحث شود و تایید شود که حقوق بشر در  آینده نیز محراق گفتگوها خواهد بود.

وارایچ افزود: «غیرنظامیان هزینه سنگین را در این جنگ می پردازند. شرکت کنند‌گان سازمان عفو بین‌الملل باید ثابت بسازند که جلوگیری از تلفات ملکی و احترام به قوانین بشری بین المللی در محراق گفتکوهای صلح قرار دارند».

او گفت: «در این کنفرانس باید تاکید شود تا ناقضین حقوق بشر و ناقضین قوانین بشری در هر دو طرف مورد باز پرس قرار خواهند گرفت».

سازمان عفو بین‌الملل گفته که ویروس کرونا یک تهدید دیگری برای افغانستان است در حالیکه این کشور با بیجا شد‌‎گان داخلی که حتی به آب نوشیدنی و خدمات صحی دسترسی ندارد رو به رو است.

به گفته این سازمان مراعات نمودن فاصله اجتماعی در کمپ‌های بیجا شد‌گان امکان ندارد و این کار سبب شیوع بیشتر ویروس کرونا می‌شود.

این سازمان همچنان از جامعه جهانی خواسته است تا در مورد بیجا شد‌گان، که دسترسی به خدمات صحی ندارد، توجه کنند.

این سازمان با ابراز نگرانی از وضعیت آزادی بیان میگوید که تاکنون فعالان نمی‌توانند نظر خود را بدون هراس ابراز کنند و حتی در برخی از موارد تهدید جان این فعالان نیز وجود دارد.

آقای وارایچ در این مورد گفت: «کنفرانس جینوا باید حکومت افغانستان را تحت فشار قرار دهد تا به وعده‌های خود عمل کند و از حقوق بشر حمایت کند و همچنان تعهدات مالی را در مورد دسترسی به  حقوق بشر انجام دهد».

از دید سازمان عفو بین‌الملل سیستم قضایی افغانستان با وجود مصارف هنگفت از سوی جامعه جهانی ضعیف است و مردم به عدالت دسترسی ندارد و همچنان عاملین مورد مجازات قرار نمی گیرد.

وارایچ در این باره گفت: «کنفرانس جینوا یک فرصت خوب است تا تعهد کنیم که حقوق بشر نقش مرکزی در آینده خواهد داشت. برای بدست آوردن این تعهد باید نظارت دقیق از پیشرفت‌ها در حقوق بشر شود و برای همه ثابت کنیم که بر حقوق بشر در گفتگوهای صلح معامله نمی شود».

قابل یاد آوری است که قبل از این رسانه‌ها امریکایی گزارش داده بودند که حکومت افغانستان باید توقع کمک‌ها بیشتر را نکند و شاید کمک‌های وعده شده به افغانستان پرداخته نشود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала