راه‌اندازی پروژه چندرسانه‌ای دربارۀ محاکمات نورنبرگ توسط ریانووستی

© Sputnik / Viktor Kinelovskiyراه‌اندازی پروژه چندرسانه‌ای دربارۀ محاکمات نورنبرگ توسط ریانووستی
راه‌اندازی پروژه چندرسانه‌ای دربارۀ محاکمات نورنبرگ توسط ریانووستی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
خبرگزاری ریانووستی به مناسب هفتاد و پنجمین سالگرد دادگاه اصلی قرن بیستم پروژه تاریخی چندرسانه‌ای را راه اندازی کرده است.

«نونبرگ. آغاز صلح»- (http://nuremberg.media)  این نامی است که به پروژه تاریخی چندرسانه‌ای خبرگزاری ریانووستی (http://ria.ru) به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد دادگاه اصلی قرن بیستم داده شده است. در چارچوب آن، در پورتال nuremberg.media از روز پنجشنبه مطالب اختصاص داده شده به دادگاه نورنبرگ روزانه منتشر می‌شود  محاکمات از 20 نوامبر سال 1945 تا اول اکتوبر سال 1946 برگزار شده بودند.

داستان‌های این پروژه با حمایت تحریریه آژانس خبرگزاری بین‌المللی و رادیو اسپوتنیک (http://sputniknews.com) در خارج از کشور به زبان‌های روسی، آلمانی، فرانسوی و انگلیسی منتشر خواهد شد.

اهمیت محاکمات نورنبرگ را نمی‌توان بیش از حد وانمود کرد. نورنبرگ اولین محکمۀ بود که خشونت را به عنوان یک جرم سنگین تلقی کرد و جنایات نازی‌ها را علیه صلح و انسانیت به مردم افشا کرد. هفتاد و پنج سال پیش، اساس نظم جهانی مدرن نهاده شد، که مفهوم «صلح» همان سنگ بنای اصلی قرار گرفت. اکنون که بسیاری کشورها و قاره‌ها که کشمکش‌های سیاسی و نظامی آن‌ها را متزلزل کرده است، این مهم تر از هر زمانی است که به یاد داشته باشید.

دیمیتری کیسلف، مدیر عمومی آژانس خبری بین‌المللی «راسیا سیگودنیا»، در مورد پروژه تاریخی جدید ریانووستی گفت: پروژه «نورنبرگ. آغاز صلح» یادبود یا موزه دیگری نیست که خاطره یک واقعه بزرگ را حفظ کند. این گفتگوی زنده با مخاطبان به زبان رسانه‌های جدید است، این یک فرصت از طریق فن‌آوری های اطلاعات مدرن برای درک حقیقت تاریخی فرآیند روز به روز، از نوامبر سال 1954 تا اکتوبر سال 1946 است.

ناتالیا لوسوا، معاون سردبیر آژانس خبری بین‌المللی «راسیا سیگودنیا»، می‌گوید: نورنبرگ اولین گام برای تشخیص حقایق نسل کشی مردم شوروی بود، پس یکی از مهم‌ترین وظایف پروژه ما این است که شواهد مستند متخصص و مستند این حقایق را ترکیب کنیم، این کار به عنوان یک ارزیابی بین‌المللی از جنایت نازی‌ها و بازگرداندن عدالت تاریخی به این طریق است. در این پروژه، ما تلاش کردیم از تمام راه حل های فنی مدرن استفاده کینم: در جریان سال کاربران قادر خواهند بود که پروژه را در واقعیت مجازی ببینند، به تدوین صوتی گوش دهند. ما سعی می‌کنیم به مخاطبان گسترده دیگری دسترسی پیدا کنیم و این کار در محیطی انجام دهیم که برایشان آشنا باشد.

در جریان سال، پورتال nuremberg.media شواهد منحصر به فرد از آرشیف موزه‌ها عکس‌ها، نقاشی‌ها و فلم های مستند را منتشر می‌کند، به بازدیدکنندگان این فرصت را می‌دهد که پروسه را روز به روز گویا به‌طور زنده تماشا می‌کنند.

ناتالیا اوسیپوا روزنامه‌نگار، نویسنده و مدیر پروژه «نورنبرگ. آغاز صلح» افزود: این یک پروژه خیلی شخصی و عاطفی برای ماست. کار کردن بر روی آن ساده نیست – ما هر روز به شواهد دادسرا نگاه می‌کنیم. چیزی که یک آدم عادی نمی‌تواند ببیند و سالنی که در نورنبرگ گاهی وقت ساکت و گاهی هم بلند می‌شد. یکی از خبرنگاران تلگرام را به روزنامه داد و گفت: «دیگر تحمل ندارم- نمی‌دانم چه بگویم». اوسیپوا می‌گوید که به اضافه کردن نیست، ولی مجبوریم. این پروژه حمایت از قربانیان و اجماع امانیستی نورنبرگ برنده است.

این پروژه براساس شهادت‌های اول شخص بدست آمده که توسط سازندگان آرشیف روسی و خارجی به نام میراث نورنبرگ پذیرفته شده است. شهادت‌ها با نمایشگاه‌ها، تدوین صوتی، گفتگوهای عمومی و اجراها تکمیل خواهند شد. یک بازسازی واقعیت مجازی از تاریخ متهمان اصلی در محاکمات نیز بخشی از پروژه خواهد بود. پایان این پروژه با کنفرانس بین‌المللی در نورنبرگ در ماه اکتوبر سال 2021 تکمیل خواهد شد.

این پروژه توسط شرکای اطلاعات عمومی حمایت می‌شود: کانال های تلویزیونی «راسیا 24» (https://live.russia.tv/channel/3)، مسکوفا 24» (https://www.m24.ru/)، پورتال اینترنتی وستی رو (https://www.vesti.ru/)، ایستگاه رادیویی وستی اف‌ام (https://radiovesti.ru/)، سایت کومسومولسکایا پراودا (https://www.kp.ru/).

شرکای اطلاعاتی این پروژه عبارتند از : رادیو مایاک (https://radiomayak.ru/)، رادیو راسیا (https://www.radiorus.ru/)، سینمای اینترنتی (https://www.tvzavr.ru/)، موزیم تاریخی دولتی (https://shm.ru/) و موزیم یهودی و مرکز تحمل (https://www.jewish-museum.ru/).

همچنان در ساخت این پروژه موزیم هنرهای چندرسانه‌ای (http://mamm-mdf.ru/)، موزیم تاریخ معاصر روسیه (https://sovrhistory.ru/) کتابخانه دولتی روسیه (https://www.rsl.ru/)، موزیم پیروزی (https://victorymuseum.ru/)، موزیم مرکزی نیروهای مسلح (http://www.cmaf.ru/)، روزارخیو (http://archives.ru/) و همچنان صندوق فلم دولتی (https://gosfilmofond.ru/)، تئاتر هنری مسکو به نام گورگی (http://www.mxat-teatr.ru/) و روزنامه پراودا (https://gazeta-pravda.ru/) شرکت کرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала