غنی: پس از صلح با موضوع ادغام جنگ‌جویان طالب روبه‌رو خواهیم شد

© @https://twitter.com/ARG_AFG غنی: پس از صلح با موضوع ادغام جنگ‌جویان طالب روبه‌رو خواهیم شد
 غنی: پس از صلح با موضوع ادغام جنگ‌جویان طالب روبه‌رو خواهیم شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رییس جمهور افغانستان در نشست مشورتی کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور مهاجران گفت که در مورد بازگشت و ادغام مجدد جنگ‌جویان طالبان به جامعه به وظیفه دشوار روبه‌رو خواهد شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از هشت صبح، محمداشرف غنی، رییس جمهور کشور در نشست مشورتی کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور مهاجران در مورد بازگشت و ادغام مجدد مهاجران تحت عنوان «ساختن آینده برای همه افغان‌ها» در یک پیام ویدیویی گفت که پس از صلح با وظیفه دشوار ادغام جنگ‌جویان طالبان به جامعه روبه‌رو خواهد شد.

رییس جمهور غنی روز جمعه، 30عقرب در این نشست گفت که پیش‌بینی می‌شود که پس از تأمین صلح در افغانستان، از یک ‌سو شرایط برای ادغام مجدد میلیون‌ها مهاجر افغان فراهم می‌شود، اما از سوی دیگر دولت با وظیفه دشوار ادغام مجدد جنگ‌جویان طالبان نیز روبه‌رو خواهد شد.

غنی این وظیفه را «دو بعدی و عمده» توصیف کرد و گفت که اگر این کار با دقت، اتخاذ راهبرد خوب و منابع مناسب صورت بگیرد، مزیت بالایی برای افغانستان دارد.

او در عین حال، هشدار داد که اگر روند ادغام جنگ‌جویان گروه طالبان و مهاجران پس از صلح، با عجله و شتاب‌زده‌گی، اتخاذ راهبرد بد/ناکارا و منابع ضعیف صورت بگیرد، خطر این وجود دارد که مهاجران عودت‌کننده و کسانی که دوباره به جامعه مدغم می‌شوند، بیش ‌تر آسیب‌ پذیر خواهند شد و ممکن است به عامل بی‌ثباتی در افغانستان مبدل شوند.

غنی گفت که حکومت افغانستان این موضوع را بسیار جدی گرفته است و از موضوعات مورد توجه حکومت از سال ۲۰۱۴ تا کنون بوده است.

غنی توضیح داد که چارچوب پالیسی برای عودت‌کننده‌گان و بی‌جاشده‌گان داخلی در سال ۲۰۱۷ میلادی نهایی‌شده که منتج به انسجام برنامه‌ها در سراسر حکومت و اتخاذ یک روی‌کرد جامع برای کاهش خطرات احتمالی و اختصاص مجدد منابع برای مهاجران و بی‌جاشده‌گان شده است.

به باور غنی، چهل سال جنگ سبب شده است که افغانستان در میان سه کشور نخست‌ جهان که حدود نیمی از کل مهاجران را تشکیل می‌دهند، قرار گیرد.

او افزود که میلیون‌ها افغان در خارج از کشور زنده‌گی می‌کنند که بیش‌ترشان در ایران و پاکستان به سر می‌برند و شمار زیادی از آن‌ها فقیر هستند و تنها با عاید روزانه دو دالر امرار معاش می‌کنند.

او فقر در داخل کشور را نیز یک چالش عمده و تهدیدی برای افغانستان توصیف کرد و در عین حال ابراز خوشی کرد که طبق آخرین بررسی‌ها، شمار مهاجران افغان از ۵۴.۵ درصد در سال ۱۳۹۵ به ۴۷.۳ درصد در سال جاری خورشیدی کاهش یافته است.

محمداشرف غنی گفت که برای مدیریت ادغام مهاجران در داخل به تدوین راهبرد خوب، تمرکز کل حکومت و دولت و مودل رشد نُه درصدی اقتصاد نیاز است.

 به گفته او، در سطح بین‌المللی، نیز اصل بازگشت داوطلبانه و تصور مهاجران به عنوان یک دیاسپورا و مجموعه‌ای از افراد فعال، باید در مرکز توجه تحقیقات و برنامه‌ها قرار داشته باشد.

غنی می‌گوید که روند صلح یک‌بار دیگر تصویری متفاوت از استعجالیت بازگشت مهاجران و ادغام‌ آن‌ها ارائه می‌کند.

به گفته او، دولت بازگشت مهاجران، عودت‌کننده‌گان و جنگ‌جویان پیشین را در هر بخش نسخه‌ی دوم چهارچوب ملی صلح و توسعه افغانستان گنجانیده است. او گفت که این چهارچوب در نشست آینده جنیوا که موضوعات عمده آن دولت‌سازی، اعمار صلح و بازارسازی است، ارائه خواهد شد.

غنی از افزایش سه درصدی بودجه توسعه‌ای با کاهش بودجه عادی از طریق اصلاحات گسترده برای سرمایه‌گذاری به هدف توسعه اجتماعی و بشری متوازن، به عنوان بخشی از برنامه‌های حکومت یاد کرد.

منابع: هیات‌های گفتگوکننده‌ی دولت و طالبان روی کارشیوه‌ی گفتگوها به توافق نهایی رسیده اند - اسپوتنیک افغانستان
منابع: هیات‌های گفتگوکننده‌ی دولت و طالبان روی کارشیوه‌ی گفتگوها به توافق نهایی رسیده اند

او افزود که ساختار برنامه‌های ملی را اصلاح می‌کند تا بتواند زمینه ادغام دیاسپورا، توان‌مندسازی فقرا، زنان و جوان را فراهم کند.

رییس جمهور غنی تعهد کرد که با همکاران و شرکای افغانستان برای یک روند فراگیر صلح که شامل بازگشت دواطلبانه مهاجران و ادغام مجدد جنگ‌جویان سابق طبق یک توافق‌ سیاسی، کار کند.

غنی در پایان افزود که برای تحقق برنامه‌های ادغام مهاجران و جنگ‌جویان سابق، به همکاری گسترده و منسجم از سوی جامعه بین‌المللی، حکومت‌های ایران، پاکستان و مردم افغانستان نیاز است. او خواهان حمایت دوامدار کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور مهاجران از افغانستان شد.  

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала