استانکزی در کنفرانس ژنو: توافق صلح با طالبان باید حقوق مهاجران را تضمین کند

© Sputnik . Zuhal Sarhadمحمد معصوم استانکزی
محمد معصوم استانکزی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
محمد معصوم استانکزی رئیس هیئت گفتگو کننده مذاکرات میان دولت و طالبان در کنفرانس مجازی ژنو می‌گوید: صلح دائمی و پایدار در کشور باید مبتنی بر حمایت از حقوق همه افغان ها از جمله زنان و اقلیت ها باشد.

به گزارش اسپوتنیک، محمد معصوم استانکزی رئیس هیئت مذاکره کنندگان دولت در گفتگو های قطر، روز دوشنبه (23نوامبر)  در سخنرانی خود در کنفرانس ژنو، که در مورد کمک های جامعه جهانی به افغانستان به میزبانی سویس و به ریاست افغانستان و سازمان ملل به گونه مجازی برگزار شده است گفت، توافقنامه صلح بین دولت افغانستان و گروه طالبان باید حقوق پناهندگان را تضمین کند.  

 به گفته استانکزی، صلح در افغانستان بدون حل مشکل پناهندگان غیرممکن است، زیرا افغانانی که از جنگ فرار کرده اند به وطن باز می گردند و به زندگی صلح‌آمیز نیاز دارند.

Флаг Афганистана - اسپوتنیک افغانستان
احتمال کاهش کمک‌های بین‌المللی به افغانستان پس از نشست ژنو

استانکزی همچنین افزود كه صلح دائمی و پایدار در کشور باید مبتنی بر حمایت از حقوق همه افغان ها از جمله زنان و همه اقلیت ها باشد.

گفتنی است که امروز نشستی درباره افغانستان با حضور نمایندگانی از 70 کشور جهان و30 سازمان بین المللی در شهر ژنو سویس برگزار شده است.

در این نشست شرکت کنندگان باید تعهدات مالی خود را برای چهار سال آینده افغانستان اعلام کنند.

 در روز اول این کنفرانس در مورد راه‌های دستیابی به صلح، مبارزه موثر علیه فساد و موثریت کمک‌های بین‌المللی برای اولویت‌های اقتصادی افغانستان صحبت می‌شود.

فردا سه‌شنبه در روز دوم کنفرانس رئیس جمهور غنی و آنتونیو گوترش سرمنشی ملل متحد از سخنرانان کلیدی خواهند بود.

کنفرانس ژنو در زمانی حساسی دایر می‌شود که از یکسو گفت‌وگوها به هدف ختم خشونت‌ها در افغانستان ادامه دارد و از سوی دیگر حکومت این‌کشور خواهان کمک‌های جدید برای خودکفایی این‌کشور شده است.

گروه طالبان که طرف عمده جنگ افغانستان است از جهانیان خواسته که کمک‌های شانرا از طریق حکومت نه بلکه در هم همآهنگی با این گروه به مردم تقسیم کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала