هشدار سازمان ملل: حیات میلیون ‌ها افغان به کمک های جامعه جهانی بستگی دارد

© Sputnik / TAZIMبیجاشدگان داخلی کودکان
بیجاشدگان داخلی کودکان   - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کمیشنر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان ضمن اشاره به بی‌جا شدن 300 هزار تبعه افغانستان می‌گوید که آینده میلیون شهروند افغانستان به کمک های جامعه جهانی بستگی دارد،

به گزارش اسپوتنیک، فیلیپو گراندی، کمیشنر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، در بیاناتی افزود: پیش از این نیز حدود 3 میلیون از اتباع این کشور بی‌جا شده‌اند و وضعیت وشرایط زندگی با شیوع ویروس کرونا در افغانستان موجب شده تا 9 میلیون نفر نتوانند از زندگی سالمی در این کشور برخوردار شوند.

وی با اشاره به مذاکرات صلح که بین طالبان و دولت افغانستان به میزبانی دوحه قطر از بیشتر از دوماه بدینسو ادامه دارد، گفت آینده میلیون‌ها نفر در افغانستان به این مذاکرات و همچنین تعهد کشورهای جهان به بازسازی افغانستان بستگی دارد.

 افغانستان خطرناکترین کشور جهان برای کودکان - اسپوتنیک افغانستان
افغانستان خطرناکترین کشور جهان برای کودکان

هشدار این مقام ارشد سازمان ملل در حالی مطرح شده است که روز گذشته خبرگزاری رویترز با اشاره به برگزاری آنلاین «کنفرانس افغانستان 2020» گزارش داد برخی از کمک‌هایی که کشورهای دیگر پیش از این درباره افغانستان تعهد داده بودند، کاهش خواهد یافت.

در این کنفرانس دو روزه ، نمایندگان حدود 70 کشور و سازمان‌های جهانی حضور دارند.

کشورهای کمک‌کننده به افغانستان در سال 2016 تعهد کردند که تا سال 2020 مبلغ 15.2 میلیارد دالر به این کشور کمک کنند ولی رویترز گزارش داده که ممکن است این کمک‌ها در دوره جدید بین 15 تا 20 درصد کاهش یابند.

علاوه بر کاهش کمک‌های مالی، خروج بخشی از نیروهای ایالات متحده از افغانستان نیز که به دستور دونالد ترامپ صورت می‌گیرد به نگرانی‌هایی درباره تضعیف جایگاه دولت افغانستان و افزایش قدرت و دامنه نفوذ گروه‌های افراطی در این کشور دامن زده است.

سرپرست وزارت دفاع ایالات اخیرا اعلام کرد سقف نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان به 2500 نفر کاهش خواهد یافت. ایالات متحده آمریکا در حال حاضر در افغانستان 4500 نفر نیرو دارد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала