کلوپ ویدیو

تلاش برای تکرار موفقیت شوروی و آمریکا/ آغاز نخستین ماموریت چین به کره ماه + ویدئو

© AP Photo / Cai Yang / Xinhuaنخستین ماموریت فضایی چین برای جمع آوری نمونه های سنگ از کره ماه آغاز شد.
نخستین ماموریت فضایی چین برای جمع آوری نمونه های سنگ از کره ماه آغاز شد. - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نخستین ماموریت فضایی چین برای جمع آوری نمونه های سنگ از کره ماه آغاز شد.

 به گزارش اسپوتنیک، به نقل از " ساوت چاینا مورنینگ پست " چین با پرتاب کاوشگر « Chang'e-5» با موشک حامل Long March-5   ازمرکز پرتاب فضایی «ون چانگ»، ماموریت خود برای جمع آوری نمونه های سنگ و صخره از کره ماه را آغاز کرد.

 این کاوشگر بامداد امروز ( سه شنبه 24 نوامبر)  به فضا پرتاب شد و پس از دو هزار و 200 ثانیه پرواز به مدار مقرر خود رسید.

گزارش گفته شده است که آخرین بار جمع‌آوری موفقیت آمیز  نمونه های خاک و صخره از سطح ماه در دهه 1970 توسط اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده انجام شده بود.

اگر چین در این ماموریت موفق شود، این موفقیت در تاریخ این کشور ثبت خواهد شد. بشر از سال 1976  که اتحاد جماهیر شوروی سابق در ماموریت رباتیک خود به ماه توسط ( Luna-24) مقداری از خاک کره ماه را به زمین منتقل کرد، تاکنون هیچ ماده ای را از ماه به زمین منتقل نکرده است.

این کاوشگر سه ماموریت اصلی دارد که شامل مجموعه فعالیت های فضایی برای جمع آوری و دسته بندی نمونه های سنگ کره ماه، بازگرداندن نمونه های سنگ کره ماه به زمین و تکمیل سامانه پروژه کاوش کره ماه و جمع آوری تجربیات و بنا کردن پایه در این راستا است.

 متخصصان درباره اهمیت تحقیق روی خاک کره ماه می گویند بررسی نمونه های خاک کره ماه که توسط این کاوشگر جمع آوری می شود، برای آشنایی با تاریخ خاک کره ماه و حتی فعالیت های خورشید کمک زیادی خواهد کرد.  

به دنبال ماموریت  کاوشگر « Chang'e-5» برای بازگرداندن نمونه خاک ماه به زمین، ماموریت «Chang'e 6» برای بازگرداندن نمونه خاک از قطب جنوب ماه در سال 2024 انجام می شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала