افزایش شک و تردید نسبت به موثریت واکسین ضد کرونایAstraZeneca

© AP Photo / Virginia Mayoافزایش شک و تردید نسبت به موثریت واکسین ضد کرونایAstraZeneca
افزایش شک و تردید نسبت به موثریت واکسین ضد کرونایAstraZeneca   - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
به دنبال گزارش‌هایی درباره عدم تطابق اثر، عدم قطعیت درباره سرنوشت واکسین ضد کرونای AstraZeneca افزایش یافته است. این واکسین که با همکاری دانشگاه آکسفورد ساخته شده است، بر اساس ناقل آدنو ویروس میمون است که به گفته کارشناسان هنوز کارآیی آن به اثبات نرسیده است.

به گزارش اسپوتنیک، واکسین ضد کرونایAstraZeneca پس از آنکه رئیس برنامه Warp Speed Speed امریکا اعلام کرد که این دارو بالاترین سطح کارآیی را در جمعیت جوان نشان داده است، ضربه دیگری را متحمل شده است.

موثریت واکسین AstraZeneca نسبت به واکسین‌های دیگر، کمتر ثابت شد - اسپوتنیک افغانستان
واکسن AstraZeneca علیه ویروس کرونا تا 70 درصد موثر واقع شده است

اثربخشی چشمگیر ۹۰ درصد واکسین در گروهی از افراد که سن آنها پایین‌تر از ۵۵ سال بود، حاصل شد، زیرا آنها قبل از دوز کامل نیم دوز اضافی نیز داده شد. در حالیکه در گروهی از شرکت کنندگان بالای ۵۵ سال، اثر این واکسین کمی کمتر از یک سوم کاهش یافت و به ۶۲ درصد رسید.

منصف سلاوی، محقق امریکایی با ابراز نظر درمورد نتیجه آزمایشات گفته است: "تعدادی متغیر وجود دارد که باید آنها را بفهمیم، و بدانیم که نقش هر یک از آنها در دستیابی به تفاوت در کارایی چه بوده است."

محققان در دانشگاه آکسفورد می‌گویند که آنها دلیل این عدم انطباق را نمی‌دانند اما در آینده نزدیک موضوع را بررسی خواهند کرد.

واکسین AstraZeneca در گروه واکسین‌های مبتنی بر ناقلین آدنو ویروس قرار دارد اما شرکت انگلیسی از آدنو ویروس شامپانزه برای ساخت بردارهای خود استفاده می‌کند.

این راه حل برای کمک به غلبه بر مصونیت موجود در برابر آدنو ویروس انسانی است، اما همچنین اولین بار است که در تاریخ واکسین‌ها ویروس شامپانزه غیر انسانی به عنوان بردار برای تولید واکسین استفاده می‌شود. قابل ذکر است که هیچ مطالعه طولانی مدت وجود ندارد، که بتواند ایمنی این فناوری را نشان دهد.

این امر برخی نگرانی‌ها را در مورد قابلیت اطمینان واکسین AsraZeneca و عوارض جانبی احتمالی آن، ایجاد کرده است. همچنین نگرانی‌های مربوط به واقعیت‌های شناخته شده وجود دارد که بسیاری از بیماری‌های انسان توسط ویروس‌های حیوانی ایجاد می‌شوند.

یک نظرسنجی اخیر که توسط آژانس بین‌المللی نظرسنجی YouGov در ۱۱ کشور جهان انجام شد، نشان داد که از هر ده نفر، ۹ نفر واکسین مبتنی بر آدنو ویروس انسانی را نسبت به آدنو ویروس شامپانزه ترجیح می‌دهند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала