درخواست عدم دخالت ایران در امور افغانستان؛ همدردی سعودی یا عقده‌گشایی

© AFP 2023 / STRدرخواست عدم دخالت ایران در امور افغانستان؛ همدردی سعودی یا عقده‌گشایی
درخواست عدم دخالت ایران در امور افغانستان؛ همدردی سعودی یا عقده‌گشایی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اخیرا نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل، عدم دخالت ایران در امور داخلی افغانستان را یکی از شرایط اصلی تامین صلح و ثبات در افغانستان نامید و خواستار توقف دخالت ایران در امور افغانستان شده است.

به گزارش اسپوتنیک، عبدالعزیز الواصل، نماینده دایمی عربستان سعودی در دفتر ژنو سازمان ملل متحد روز سه شنبه (۴ قوس) در جریان سخنرانی در کنفرانس بین‌المللی ژنو درمورد افغانستان گفته است که عدم دخالت ایران در امور داخلی افغانستان یکی از شرایط اصلی برای تامین صلح و ثبات در افغانستان می‌باشد.

وی گفت: "عربستان سعودی به این باور است که ثبات در افغانستان نیاز به اقدمات ذیل دارد: دستیابی به توافق میان حکومت افغانستان و جنبش طالبان به شرط اینکه طالبان از خشونت دست بکشند، تشکیل دولت فراگیر، عدم دخالت در امور داخلی افغانستان از جانب کشورهای خارجی، کاهش سطح دخالت ایران در امور داخلی افغانستان که بر وضعیت در کشور تاثیر منفی دارد".

محمد معصوم استانکزی - اسپوتنیک افغانستان
استانکزی در کنفرانس ژنو: توافق صلح با طالبان باید حقوق مهاجران را تضمین کند

اما به باور کارشناسان، این اظهارات نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل متحد ناشی از اختلافات سیاسی میان دولت عربستان سعودی و ایران می‌باشد.

احمد سعیدی، کارشناس مسایل سیاسی در مصاحبه با آژانس خبری اسپوتنیک گفت:

"عربستان سعودی کشوری است که نسبت به ایران در امور افغانستان بیشتر مداخله کرده، بیشتر باعث قتل مردم افغانستان شده و بیشتر افغانستان را ویران کرده است. به اندازه‌یی که عربستان سعودی طرفدار جنایت در افغانستان است، ایران نیست. عربستان سعودی از اول تا آخر وهابیت و سلفیت را در افغانستان ترویج کرده است".

آقای سعیدی با اشاره به اینکه عربستان سعودی می‌خواهد "برف خود را سر بام دیگران بیاندازد"، گفت: "حالا هم قتل مردم افغانستان بیشتر از طرف سعودی‌ها صورت می‌گیرد".

وی افزود:

"سخنان نماینده عربستان سعودی بی‌مفهوم است، عربستان سعودی حالا نوکر یهود و نصارا است، نوکر اسرائيل است و یک کشور مداخله‌گر در منطقه است. با ایران عقده شخصی دارد و چنین موضوعات را مطرح می‌کند".

آقای سعیدی با ابراز نظر درمورد چگونگی مداخله ایران در امور داخلی افغانستان گفت: "تمام کشورها به دنبال منافع خود اند، به‌شمول ایران، پاکستان، عربستان سعودی، امریکا، انگلیس، روسیه، اکثر کشورها در امور افغانستان مداخله دارند، اما به اندازه‌یی که سعودی جنایت کرده، کشور دیگری نکرده است".

این کارشناس مسایل سیاسی خاطر نشان ساخت که کشورهای مختلف در مسایل افغانستان اختلاف نظر دارند، چون هند با پاکستان، روسیه با امریکا و همچنان ایران و سعودی، لذا وقتی عربستان سعودی درمورد مداخله کشورهای دیگر در افغانستان هر اظهار نظری که می‌کند "احمقانه و گستاخانه است". وی افزود: "جنایتی را که سعودی‌ها طی اضافه‌تر از ۳۰ سال از دوره جهاد تا حال در افغانستان انجام دادند، توسط پول‌های عربستان سعودی پل‌های ما خراب شد، توسط پول‌های سعودی سرک ما خراب شد، خانه‌ها ما خراب شد، سعودی‌ها جنایت‌کار اند، من حتی به این عقیده هستم که شیخ‌های سعودی مسلمان هم نیستند".

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала