فرانسه جمهوری خودخوانده قره باغ را به رسمیت نمی شناسد

© AFP 2023 / Ludovic Marin فرانسه جمهوری خودخوانده قره باغ را به رسمیت نمی شناسند
فرانسه جمهوری خودخوانده قره باغ را به رسمیت نمی شناسند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد که این کشور جمهوری خودخوانده قره‌باغ کوهستانی را به رسمیت نمی‌شناسد.

به گزارش اسپوتنیک، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه می گوید: "در زمان بحث، قبل از رای گیری در سنا، ژان-ایو لو دریان وزیر امور خارجه در جریان بررسی قطعنامه اعلام کرد، که این کشور جمهوری خودخوانده قره‌باغ کوهستانی را به رسمیت نمی‌شناسد".

آذربایجان مراتب اعتراض خود به قطعنامه سنای فرانسه در مورد قره باغ را اعلام کرد - اسپوتنیک افغانستان
آذربایجان سفیر فرانسه در باکو را احضار کرد

عصر روز چهارشنبه، سنای فرانسه با اکثریت مطلق آرا با تصویب قطعنامه‌ی از حکومت خواست تا قره باغ کوهستانی را به رسمیت بشناسد. در همین حال، ژان-ایو لو دریان وزیر خارجه فرانسه اعلام کرد که به رسمیت شناختن یک جانبه قره‌باغ از سوی فرانسه نمی تواند به نفع کسی باشد و پیشبرد صلح کمکی نخواهد کرد.

جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان، دو جمهوری استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی از سال 1992 به دنبال تصرف منطقه قره‌باغ کوهستانی توسط ارمنستان و اعلام خودمختاری این منطقه وارد درگیری نظامی شدند و تلاش‌ها برای حل مناقشه قره‌باغ در قالب گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

رهبران روسیه، ارمنستان و آذربایجان به تاریخ 10 نومبر اعلامیه‌یی را تصویب کردند که براساس آن اقدامات جنگی در قره‌باغ کوهستانی متوقف و نیروهای حافظ صلح روسیه در خط سرحدی و همچنان دهلیز لاچین که قره‌باغ کوهستانی و ارمنستان را وصل می‌کند، مستقر شوند. مدت استقرار این نیروهای پنج سال است و در صورتی که یکی از طرفین ۶ ماه قبل از ختم این مدت، از قصد خود برای فسخ این ماده خبر ندهد، برای پنج سال دیگر تمدید می‌شود.

علاوه بر این، براساس اعلامیه مذکور، طرفین درگیر در مواضع دست‌داشته متوقف می‌شوند. آذربایجان کنترول بر مناطق آغ‌دام، قزاق، کلبجر و لاچین را به دست گرفته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала