خطرات اکولوژیکی؛ افغانستان بیشتر از هر کشور دیگری با تهدید روبرو است

© Sputnikخطرات اکولوژیکی؛ افغانستان بیشتر از هر کشور دیگری با تهدید روبرو است
خطرات اکولوژیکی؛ افغانستان بیشتر از هر کشور دیگری با تهدید روبرو است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بر اساس مطالعه موسسه جهانی اقتصاد و صلح درباره مسائل زیست‌محیطی، افغانستان در میان 20 کشور جهان با بیشترین خطرات اکولوژیکی قرار دارد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرآنلاین، مطالعه‌ای که چندی پیش توسط موسسه جهانی اقتصاد و صلح روی همه کشورها انجام شده است، به طور عینی‌تر نشان می‌دهد که خاورمیانه، افغانستان و ایران به دلایل مختلف با تهدیدهای اکولوژیکی‌های زیادی درگیر هستند و حوادث زیست‌محیطی سال‌های گذشته به طور اتفاقی رخ نداده‌اند.

در این مطالعه‌ شاخصی به اسم ETR یا تهدیدهای اکولوژیکی ثبت شده برای کشورهای مختلف تعریف شده است که نشان می‌دهد، افغانستان در بین 20 کشور جهان با بیشترین خطرات اکولوژیکی قرار دارد؛ نمره این شاخص برای افغانستان شش است، هرچه این عدد بالاتر باشد تعداد تهدیدهای اکولوژیکی هم برای یک کشور بیشتر است.

استیو کلیلیا، مدیر موسسه جهانی اقتصاد و صلح در استرالیا، در رابطه با تهدیدهای زیست‌محیطی ایران می‌گوید: «این عدد تعداد خطرات اکولوژیکی است که هر کشوری با آن روبرو می‌شود، برای مثال افغانستان بیش از هر کشور دیگری با شش تهدید روبرو است. ایران هم کشوری است که با چهار تهدید مواجه شده است، این‌ تهدیدها شامل خشکسالی، سیل، افزایش دما بخاطر تغییراقلیم و تنش آبی است. برای مثال سیل‌های سال 2019 ایران  بسیار خسارت‌بار بودند و منجر به تخلیه جمعیت زیادی در مناطق سیل‌زده شد از این تهدیدها بودند».

لازم به ذکر است که افغانستان با نمره شاخص تهدیدهای اکولوژیک ثبت شده 6 و موزامبیک با نمره شاخص 5 در صدر این لیست قرار دارند و جایگاه ایران در بین این کشورها هشتم است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала