هشدار دانشمندان از فاجعه "برگشت ناپذیر" برای سیاره زمین

© Photo / Twitter/Alexander Gerstهشدار دانشمندان از فاجعه "برگشت ناپذیر" برای سیاره زمین
هشدار دانشمندان از فاجعه برگشت ناپذیر برای  سیاره زمین - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تیمی از دانشمندان در طی یک تحقیق از فاجعه برگشت ناپذیر برای زمین سخن گفتند.

به گزارش اسپوتنیک، یک تیم بین المللی از دانشمندان کوریای جنوبی، جاپان، سویدن، ایالات متحده و چین مقاله ای را در مجله علوم Science منتشر کردند که در آن گفته می‌شود، طی دو دهه گذشته، مقیاس خشکسالی و امواج گرما در زمین به سطوح بی سابقه ای رسیده است.

متخصصان اقلیم شناسی در  260 سال گذشته شرایط آب و هوا را در داخل شرق آسیا بازسازی کرده اند. برای انجام این کار ، آنها عرض حلقه های سالانه درختان محلی را تجزیه و تحلیل نمودند. اطلاعات مربوط در International Tree Ring Data Bank ذخیره شده است.

 ناسا مقیاس فاجعه جهانی برای زمین را نشان داد + ویدئو - اسپوتنیک افغانستان
کلوپ ویدیو
ناسا مقیاس فاجعه اقلیمی برای زمین را نشان داد + ویدئو

دانشمندان همچنین مطالعات مقدماتی را برای تعیین چگونگی تأثیر درجه حرارت و رطوبت خاک بر حلقه های رشد گونه های خاص درختان انجام داده اند.

بر اساس تحقیقات دانشمندان معلوم شد که از دهه 90 قرن 20 آب و هوا گرمتر و خشک تر از گذشته شده است و سطح تغییرات آب و هوا در یک چهارم هزاره مشاهده نشده است. منطقه داخلی آسیای شرقی ، از جمله مغولستان، جایی که شدیدترین گرمایش در نیمه دوم قرن 20 ثبت شد به عنوان "یک نقطه داغ"  علامت گذاری شده است.

این منطقه در حال حاضر با بارش سالانه کم (کمتر از 300 میلی متر) مشخص شده است . این امر مناطق نامبرده را به ویژه در معرض دمای بالاتر آسیب پذیر می سازد.

 طی دو دهه گذشته ، امواج گرما در اینجا به میزان قابل توجهی افزایش یافته است، که تأثیر بیشتری بر رطوبت خاک دارد. تشدید متقابل خشکسالی ها و امواج گرما پایدارتر شده و به تدریج غیرقابل برگشت می شود.

 دانشمندان هشدار می دهند که تغییرات آب و هوای در مغولستان، بر آب و هوای کل نیمکره شمالی تأثیر گذار است. در ماه های تابستان که معمولا هوا آفتابی است می تواند باعث بروز امواج شدید گرما در فراسوی این منطقه شود. احتمال آن می رود که مغولستان به یک بیابان بی آب و علف مبدل شود.

محققان معتقد اند که انسان‌ها در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد تغییراتی جدی در میزان گرمای کره زمین خواهند بود و زندگی بسیار متفاوتی را تجربه خواهند کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала