آیا گفتگو های قطر وارد مرحله جدیدی شده است؟

© Sputnik / Zohra IshmukhametovaДоха, Афганистан, переговоры
Доха, Афганистан, переговоры - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
طالبان و هیئت‌ جمهوری اسلامی افغانستان از نهایی شدن کارشیوۀ آغاز مذاکرات صلح موضع‌گیری‌های ضد و نقیض دارند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از رسانه های خبری کابل، طالبان کارشیوه آغاز مذاکرات صلح را در 21 ماده نهایی می‌دانند، اما هیئت جمهوری اسلامی افغانستان این کارشیوه را نهایی نمی‌داند و می‌گوید که مقدمه آن نیاز به وضاحت‌های بیشتری دارد.

آن‌گونه که طالبان می‌گویند، کار شیوه آغاز مذاکرات صلح چهارده روز پیش از سوی هیئت‌های دوطرف نهایی شد؛ اما منابع آگاه از این مذاکرات می‌گویند که دوطرف در دو ماۀ گذشته دربارۀ مقدمۀ این کار شیوه اختلاف داشته‌اند.

اسدالله خالد، وزیر دفاع ملی افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان
خالد: باور ندارم که مذاکرات صلح دوحه به کدام نتیجه‌ای برسد

اساس قرار گرفتن فقه حنفی و توافق‌نامۀ امریکا با طالبان در مذاکرات صلح از موارد اختلافی بوده‌است که به روز پانزدهم ماه نوامبر دو طرف درباره آن به یک توافق رسیدند، اما منابعی می‌گویند که حکومت افغانستان پس از فراخوانی معصوم ستانکزی، رییس هیئت مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان به کابل، گفته‌است که فیصله‌های لویه جرگه مشورتی صلح نیز همچون اساس این مذاکرات باید پذیرفته شوند - خواستی که از سوی طالبان پذیرفته نشده‌است و طالبان این کار شیوه را نهایی می‌دانند.

محمد نعیم، سخن‌گوی هیئت گفت‌وگوکننده طالبان گفت: «طرزالعمل مذاکرات بین‌الافغانی در 21 ماده به تاریخ 15 نهایی و تکمیل گردیده‌است.»

دواخان مینه‌پال، معاون سخن‌گوی رییس‌جمهور نیز گفت: «هیئت جمهوری اسلامی افغانستان با تمام صلاحیت آنجا رفته‌اند و اساس مذاکرات آنان قانون اساسی افغانستان و سفارش‌‎های لویه جرگه مشورتی صلح است.»

منابع طالبان در قطر می‌گویند که معصوم ستانکزی، عبدالسلام رحیمی و نادر نادری از میان هیئت جمهوری اسلامی افغانستان خواهان تغییرات در متن مقدمه این کار شیوه هستند.

هیئت‌های جمهوری اسلامی افغانستان و گروۀ طالبان در بیش از دوماه سرگرم ایجاد یک کارشیوۀ 21 ماده‌ای و متن مقدمه آن بوده‌اند؛ اما تا هنوز هیچ یک از طرف‌ها جزییات بیست و یک ماده کارشیوه برای آغاز مذاکرات صلح را همه‌گانی نساخته‌اند.

از سوی دیگر، تشدید جنگ از سوی طالبان نیز مردم افغانستان را به نتایج مذاکرات صلح ناامید کرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала