دلایل احتمالی قتل فیزیکدان هسته ای ایران روشن شد

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / دلایل احتمالی قتل فیزیکدان هسته ای ایران روشن شد
 دلایل احتمالی قتل فیزیکدان هسته ای ایران روشن شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یک دلیل احتمالی برای ترور محسن فخری‌زاده فیزیکدان هسته ای ایرانی می تواند تمایل به تحریک تهران بوده باشد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از واشنگتن پست، یوئل گوزانسکی، رئیس پیشین دپارتمان شورای امنیت ملی ایران معتقد است که این حمله می تواند توسط بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل تحریک شده باشد و در نتیجه وی قادر شود تا دونالد ترامپ رئیس جمهور فعلی آمریکا را به رویارویی "نهایی" با ایران سوق دهد.

به گفته گوزانسکی، نخست وزیر اسرائیل روی پاسخ نظامی تهران حساب می کرد و واشنگتن به نوبه خود می توانست به " تأسیسات هسته ای تهران حمله کند".  

یوسی ملمان، کارشناس اسرائیلی، این احتمال را تکذیب کرد و معتقد است که در واقع نتانیاهو خواهان جنگ با ایران نیست.

وی خاطرنشان كرد كه نخست وزیر اسرائیل به سادگی می خواست مسئول اصلی ایجاد برنامه هسته ای را از بین ببرد، و بر پاسخ محتاطانه مقامات جمهوری اسلامی حساب کند.

دلیل احتمالی دیگر ترور فخری‌زاده، تمایل به تضعیف قصد دولت آینده بایدو جو بایدن از حزب دموکرات برای تنظیم مجدد روابط با ایران است.

به گفته کارشناسان، نتانیاهو می خواهد واشنگتن را متقاعد کند که به شدت به مخالفت با تهران ادامه دهد. این امر به نوبه خود به او کمک می کند تا در انتخابات بعدی پیروز شود.

ظریف: نشانه‌های جدی از نقش اسرائیل در ترور فخری زاده دیده می شود - اسپوتنیک افغانستان
ظریف: نشانه‌های جدی از نقش اسرائیل در ترور فخری زاده دیده می شود

 چاک فریلیچ معاون مشاور سابق امنیت ملی اسرائیل معتقد است: "نتانیاهو نه تنها اهداف استراتژیک بلکه اهداف سیاسی نیز دارد. او برای نشان دادن اینكه رهبر بی بدیل اسرائیل است اقدام به این عمل کرده است".  

فخری‌زاده که ریاست گروه تحقیق و نوآوری وزارت دفاع ایران را بر عهده داشت و یکی از سازندگان برنامه هسته ای این کشور بود در تاریخ 27 نوامبر به قتل رسید.

طبق گزارشات وی قربانی یک حمله تروریستی  شد که در روستای آبسرد در حوالی تهران رخ داد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала