توییتر پست جنجالی چین در مورد جنایت سربازان استرالیا در افغانستان را حذف نکرد

© AFP 2023 / SHAH MARAI سفر مقام های قضایی استرالیا برای بررسی جنایت های جنگی نظامیان این کشور به افغانستان
سفر مقام های قضایی استرالیا برای بررسی جنایت های جنگی نظامیان این کشور به افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
توییتر پست جنجالی مقام چینی در خصوص جنایات سربازان استرالیایی در افغانستان را حذف نکرد بلکه این پست را به عنوان یک " مطلب حساس" علامت گذاری کرد.

  به گزارش اسپوتنیک، شبکه اجتماعی توئیتر پست سخنگوی وزارت امور خارجه چین در مورد جنایات ارتش استرالیا را به عنوان "یک پرونده رسانه ای که ممکن است حاوی مطالبی  حاوی طبیعت حساس باشد" علامت گذاری کرد، اما به گفته نیویورک پست، علیرغم درخواست مقامات استرالیا، آن را حذف نکرد.

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: از قتل غیرنظامیان و زندانیان افغان توسط نظامیان استرالیایی شوکه شدم؛ ما این اقدامات را شدیداً محکوم می‌کنیم و خواستار پاسخگویی درباره آن هستیم.

تفریح سربازان استرالیایی در افغانستان/نوشیدن شراب از پای مصنوعی یک قربانی - اسپوتنیک افغانستان
تفریح سربازان استرالیایی در افغانستان/نوشیدن شراب از پای مصنوعی یک قربانی + عکس

وی همچنین تصویری منتشر کرد که در زیر پرچم استرالیا اجساد افراد وجود دارد و یک نظامی استرالیایی چاقویی را بر گلوی یک کودک افغان قرار داده و زیر آن نوشته است: «نگران نباش، ما می‌آییم تا برای شما صلح بیاوریم».

«اسکات موریسون» نخست وزیر استرالیا در واکنش به این توئیت گفت که پکن باید از انتشار این توئیت «شرمنده» باشد و فوراً آن را پاک کند. وی در گفت‌وگو با خبرنگاران این اقدام چین را «ظالمانه»، «غیرقابل توجیه»، «زننده» و «عمیقاً توهین آمیز» خواند.

جرائمی که در گزارش ارتش استرالیا از آن افشاگری شده است، شامل «عطش‌ خون‌ریزی و رقابت بر سر کشتن» و «رفتار غیرانسانی و غیرضروری با زندانیان» می‌شود.

برخی از نیروهای ویژه استرالیا در مصاحبه‌های خود گفته‌اند که تعدادی از نظامیان «این جنایت را می‌ستودند» و در «سرپوش‌گذاشتن بر قتل‌های غیرقانونی و سایر جنایات» نقش داشتند.

چندی پیش نیز روزنامه «سیدنی مورنینگ هرالد» گزارشی درباره اینکه نظامیان استرالیایی در افغانستان، غیرنظامیان و افراد زندانی را یا به ضرب گلوله می‌کشتند یا با چاقو گلوی‌ آن‌ها را می‌بریدند، منتشر کرد.

ارتش استرالیا درحالی گوشه‌ای از جنایات نظامیانش در افغانستان را تایید کرده که در دو دهه اخیر همه نیروهای خارجی بویژه نظامیان آمریکایی مرتکب جنایات جنگی شده‌اند اما آمریکا با قُلدری از بررسی جنایات نظامیانش در افغانستان جلوگیری کرده است.

تاکنون تلاش‌های دیوان کیفری بین‌المللی برای رسیدگی به جنایات جنگی آمریکا و ناتو در افغانستان با لغو روادید دادستان پرونده افغانستان، هشدار برای بازداشت وی و دیگر کارکنان دادگاه که در این پرونده دخیل باشند و نیز توقیف و بلوکه کردن دارایی‌ها و اموال این دادگاه در آمریکا و اعمال تحریم علیه آن مواجه شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала