عوامل مرض سرطان کشف شد

© Fotoliaحجرات مرض سرطان
حجرات مرض سرطان  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دانشمندان ثابت کرده اند که هورمون استرس سلول های سرطانی را فعال می کند.

به گزارش اسپوتنیک، دانشمندان دریافته اند که نوراپی نفرین، هورمونی که در شرایط استرس زا آزاد می شود، سلولهای سرطانی را دوباره فعال می کند که به نوبه خود می تواند باعث عود خطرناک سرطان شود.

شراب مرض سرطان را بوجود میاورد   - اسپوتنیک افغانستان
شراب مرض سرطان را بوجود میاورد

نتایج مطالعات که در مجله Science Translational Medicine منتشر شده است، گویندگی از آن می کند که عود نئوپلاسم های بدخیم یکی از دلایل اصلی مرگ مرض دانه سرطان است. اغلب وقتی سلولهای تومور خفته که در مراحل اولیه سرطان گسترش یافته اما نابود شده اند، دوباره فعال می شوند. تاکنون دانشمندان نمی دانستند چه عواملی می توانند باعث بیدار شدن سلولهای سرطانی شوند.

محققین در ایالات متحده، آلمان و روسیه به سرپرستی میكلا پرگو از انستیتوت ویستار در فیلادلفیا اظهار داشتند كه سلولهای ایمنی به نام نوتروفیل و برخی هورمونها مانند نوراپی نفرین و كورتیزول بعد از معالجه کیمیاوی و جراحی، ممكن است سالها پس از بهبود سرطان در عود تومور نقش داشته باشند.

آزمایشات نشان داده است که نوراپی نفرین سلول های سرطانی خفته شش و تخمدان را در موش ها فعال می کند.

سطح نوراپی نفرین در خون در شرایط استرس زا، شوک، ضربه، اضطراب، ترس و تنش عصبی به شدت افزایش می یابد. حتی برخواستن  عاجل از چوکی، مقدار هورمون در پلاسمای خون انسان در عرض یک دقیقه چندین بار افزایش می یابد.

دانشمندان شیوه مبارزه با سرطان مغز را اموخته اند - اسپوتنیک افغانستان
چطور از مرض سرطان جلوگیری کرد؟

استرس ناشی از بی حرکتی همچنین باعث افزایش سطح نوراپی نفرین در موش ها می شود، که نوتروفیل ها را مجبور می کند پروتئین های التهابی S100A8 / A9 و میلوپراکسیداز را آزاد کنند. این منجر به تجمع چربی های اکسید شده می شود. لیپیدها پس از آزاد شدن از نوتروفیل ها، فاکتور رشد فیبروبلاست را در سلول های سرطانی فعال می کنند و باعث بیرون آمدن سلول های تومور از خواب و تشکیل جدید می شوند.

دانشمندان همچنین نمونه های سرمی 80 داوطلب را که دانه های شش آنها با جراحی برداشته شده بود، مطالعه کردند. آنها مشاهده کردند که مریضان با غلظت S100A8 / A9 بالاتر احتمال دارد که در طی 33 ماه پس از عمل جراحی، سرطان عود کنند. علاوه بر این ، هرچه سطح S100A8 /A9 در خون بیماران بالاتر باشد ، عود سریعتر اتفاق می افتد.

نویسندگان پیشنهاد می کنند که استفاده از داروهای تایید شده معروف به بلاکرها با هدف قرار دادن هورمون های استرس ، از بروز مجدد تومورها جلوگیری می کند. به عنوان مثال ، در موش هایی که یک بتا بلاکر تجربی دریافت کرده اند ، سلول های سرطانی غیر فعال باقی مانده اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала