اقدامات کنگره آمریکا برای جلوگیری از "خروج عجولانه" نظامیان از افغانستان

© AFP 2023 / Brendan SmialowskiКонгресс США в Вашингтоне
Конгресс США в Вашингтоне - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
قانون‌گذاران آمریكایی برای جلوگیری از خروج شتاب زده از افغانستان دست به‌کار شده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک، پس از دستور دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات متحده آمریکا برای کاهش سربازان این کشور از پنج‌هزار به دو هزارو پنج صد تن در افغانستان، اکنون قانون‌گذاران امریكایی برای جلوگیری از خروج شتاب زده از افغانستان دست به‌کار شده‌اند.

درلایحه مجوز دفاع ملی مجلس نماینده‌گان آمریکا و سنای این کشور برای سال 2021 آمده است که رییس‌جمهور این کشور نمی‌تواند شمار نیروهای آمریکایی را در افغانستان به کمتر از چهارهزار تن کاهش دهد.

استولتبرگ: هنوز زمان خروج از افغانستان نیست، سال آینده تصمیم خواهیم گرفت  - اسپوتنیک افغانستان
استولتنبرگ: هنوز زمان خروج از افغانستان نرسیده، سال آینده دراین مورد تصمیم می‌گیریم

این لایحه تأکید شده‌است که رییس‌جمهور ترامپ روند خروج سربازان آمریکایی از افغانستان را مشروط به اوضاع افغانستان تنظیم کند.

قانون آمریکا به‌گونه‌یی است که حتا اگر رییس‌جمهور ایالات متحده تصمیم بر رد این لایحه بگیرد کانگرس صلاحیت لغو چنین تصمیم را خواهد داشت.

یکی از این قانون‌گذاران آمریکا گفت: «اعضای کانگرس تذکر می‌دهند که هر تصمیمی برای کاهش نیروهای مسلح ایالات متحده در افغانستان باید به روشی منظم و با هماهنگی با هم پیمانان و شرکای ایالات متحده و دولت افغانستان انجام شود.»  

فرماندهان جنگی ارتش ایالات متحده پیش از این هشدار داده‌اند که هرگاه شمار نیروهای آمریکایی از مرز چهارهزار تن کاهش یابد، مأموریت‌های آموزش نیروهای افغان و پیکار با هراس‌افگنی آسیب خواهند دید.

تحلیل‌گران آمریکایی به این باور اند که موضع‌گیری گانگرس در برابر افغانستان، یک پیام قوی به جوبایدن رییس‌جمهور منتخب نیز می‌دهد که او باید مسؤولانه دربارۀ افغانستان عمل کند.

بربنیاد توافق‌نامۀ صلح آمریکا با طالبان، روند بیرون شدن سربازان آمریکایی باید درماه می تکمیل شود، اما برخی از قانون‌گذاران آمریکایی می‌گویند که طالبان به بسیاری از وعده‌های شان از جمله کاهش خشونت‌ها و قطع رابطه با القاعده عمل نکرده‌اند و نباید خروج از افغانستان شتاب‌زده باشد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала