سازمان ملل خواستار بهبود دسترسی به عدالت برای زنان در افغانستان شد

© Depositphotos.com / Ryanking999 سازمان ملل خواستار بهبود دسترسی به عدالت برای زنان در افغانستان شد
  سازمان ملل خواستار بهبود دسترسی به عدالت برای زنان در افغانستان شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سازمان ملل: پاسخ نظام عدلی افغانستان به خشونت در برابر زنان و دختران پیشرفت محدود داشته است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز،  یافته های یک گزارش تازه هیئت معاونت ملل متحد در افغانستان یا یوناما و دفتر کمیشنری ملل متحد برای حقوق  نشان می دهد که نظام عدلی کشور در تأمین عدالت برای زنان و دختران افغان در جرایم خشونت در برابر زنان موفق نبوده است.

این گزارش تحت عنوان جستجوی عدالت در جرایم خشونت در برابر زنان و دختران، پاسخ نظام عدلی و جبران خسارت فراهم شده به قربانیان را در قضایای خشونت در برابر زنان و دختران که در از سپتامبر ۲۰۱۸ تا فبروری ۲۰۲۰ گزارش داده شده اند، بررسی می کند.

در گزارش آمده است که در حالیکه تأیید می شود که پاسخ نظام عدلی به خشونت در برابر زنان و دختران همچنان درحال بهبود است اما پیشرفت محدود است.

یافته های این گزارش نشان می دهند که تنها نیمی از جرایم گزارش شده، به محاکم ابتدائیه رسیده اند و در حدود ۴۰ درصد از مرتکبین تمامی قضایای ثبت شده، محکوم شده اند.

ارایه گزارش قضایای خشونت علیه زنان، در شش ماه نخست سال مالی ۱۳۹۹ - اسپوتنیک افغانستان
ثبت 2 هزار 582 مورد خشونت علیه زنان در شش ماه نخست سال جاری

دیبرا الینز، نماینده ویژه دبیرکل ملل متحد برای افغانستان، در باره این گزارش گفت: «واقعیت آشکار این است که تعداد زیادی از زنان و دختران هنوز نتوانسته اند عدالت را در قبال خشونتی که تجربه می کنند دریافت کنند و معافیت از مجازات بسیار زیاد متداول است.»

بر بنیاد این گزارش، در قضایایی که از سوی یوناما مستندسازی شده اند، از هر پنج زن یکی از آنها تصمیم گرفته است که قضیه خود را از مجرای عدلی پیگیری نکند؛ یا به آنجا شکایت نکند و یا هم بعدا از شکایت خود منصرف شود.

بر بنیاد این گزارش، عدم موفقیت مسئولین دولتی در پیگیری جرایم خشونت در برابر زنان، مخصوصا در ازدواج کودکان که بعید است قربانیان آن بتوانند مستقالنه به نظام عدلی مراجعه کنند، نگران کننده است.

در گزارش آمده است که تعداد زیادی از زنان به دلیل خشونت، به خودسوزی یا خودکشی متوسل می شوند، و این نشان می دهد که قربانیان خشونت احساس می کنند سیستم عدلی راهی عملی برای نجات آنان ارائه نمی کنند.

این گزارش نگرانی های متعددی را در باره رفتار نظام عدلی با زنان و دختران چون کم بودن میزان محکومیت در جرایم به اصطالح "قتل های ناموسی" مطرح می کند. این میزان در مقایسه با میزان محکومیت ۵۱ درصدی برای قتل های غیر مرتبط به قتل های ناموسی، تنها ۲۳ درصد است.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала