واکنش ریاست ‌جمهوری افغانستان به گزارش تحقیقی اطلاعات روز

© Photo / وزارت داخله واکنش ریاست‌جمهوری افغانستان به گزارش تحقیقی اطلاعات روز
  واکنش ریاست‌جمهوری افغانستان به گزارش تحقیقی اطلاعات روز     - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سخن‌گوی ریاست‌جمهوری افغانستان می‌گوید که ریاست‌جمهوری و نهادهای مربوط به آن در هیچ حالت نمی‌تواند از کُد ۹۱ پالیسی به‌گونه‌ی غیراصولی و یا برای اهداف شخصی به مصرف برسانند.

به گزارش اسپوتنیک، صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان امروز (دوشنبه، ۱۷ قوس) در یک نشست خبری گفت که گزارش تحقیقی روزنامه اطلاعات روز مشکل دارد و مصارفی که در آن بیان شده است، مربوط ادارات است نه افراد. او گفت که در چارچوب اصول و قوانین بودجوی حکومت، این مصارف به اداره‌ها صورت گرفته است.

صدیقی افزود: «گزارش تحقیقی روزنامه اطلاعات روز و آنچه به نشر رسیده در تضاد با واقعیت‌هایی است که اصل بودجه مصرف شده و من خواستم که وضاحت بدهم که رییس‌جمهور افغانستان در مصرف بودجه ۹۱ کُد ۹۱ پالیسی همیشه دقت کرده و ما همواره تلاش کرده‌ایم که از مصارف و ضایع شدن منابع جلوگیری کنیم».

صدیقی همچنان گفت که مسأله‌ی تخصیص بودجه با مصرف آن فرق می‌کند و آنچه که در گزارش اطلاعات روز آمده، اصل مصرف بودجه نیست. او از هزینه‌ی کرایه اقامتگاه خودش یاد کرد که در گزارش اطلاعات روز ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار افغانی ذکر شده است. صدیقی تأکید کرد که ممکن است تاکنون ۵۰ درصد از این مبلغ هزینه و مصرف شده باشد.

براساس گزارش روزنامه اطلاعات روز، بیش از ۳۰ میلیون افغانی از کُد ۹۱ پالیسی برای مصارف کرایه‌ی حویلی و موتر زرهی، خرچ دسترخوان و معاش و امتیازات کارکنان دفتر وحید عمر، مشاور ارشد رییس‌جمهور و رییس اداره ارتباطات عامه و استراتژیک ریاست‌جمهوری پرداخت شده است.

آقای صدیقی اما در این مورد گفت به دلیل این که این اداره شامل بودجه‌ی عمومی دولت نبوده، معاشات کارمندان آن از بودجه کد ۹۱ پالیسی پرداخت شده است.

از سوی هم، سخن‌گوی ریاست‌جمهوری گفت که رییس‌جمهور اختیار دارد که براساس نیازمندای و لزوم‌دید به‌منظور پیشبرد امور حکومت از کُد ۹۱ پالیسی در چارچوب اصول و مقررات مصرف کند.

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت امور داخله افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
صدیق صدیقی: روی‌کرد گروه طالبان خشن و جنگ طلبانه است

این درحالی است که یافته‌های یک گزارش تحقیقی روزنامه اطلاعات روز نشان می‌دهد که بخش عمده‌ای از بودجه‌ی کد ۹۱ پالیسی – بودجه‌ی ملی سال ۱۳۹۸ هـ ش غیراصولی و به اهداف شخصی مصرف شده است.

یافته‌های اطلاعات روز نشان می‌دهد که صدها میلیون افغانی از کد ۹۱ پالیسی به اهداف خریداری و کرایه خانه، موتر زره، آپارتمان، بهای تکت پرواز، هزینه‌ی تداوی افراد، تأمین «معیشت و تسهیلات» خانواده‌ها، مصارف جانبی سفر مقامات و افراد، معاش امتیازی، معاش بست‌های اضافی، خرج دسترخوان، هزینه‌ی مراسم‌های حزبی، کمک‌های نقدی و تشویقی به گروه‌هایی از افراد، مقامات دولتی و اشخاص بیرون از دولت پرداخت شده است.

همچنان یافته‌ها نشان می‌دهد که بخش عمده‌ای از بودجه‌ی کد ۹۱ پالیسی در سال مالی ۹۸ به اهداف مبهم و غیرمشخص دیگر که از آن گاهی به‌عنوان «مصارف مستوره» یاد شده است، مصرف شده است. بخشی از بودجه‌ی این کد برای اعمار مساجد، مصارف لویه جرگه‌ی مشورتی صلح، جشن استقلال، مصارف «اپراتیفی» ریاست امنیت ملی، مصارف هیأت‌های حل منازعات قومی و دیگر برنامه‌ها به مصرف رسیده است.

این مصارف با دست‌‌کم ۹۵ حکم رییس اجرائیه و ۱۹۷ حکم رییس‌‌جمهور در ۲۵ اداره انجام شده و ده‌ها فرد به‌شمول مشاوران رییس‌‌جمهور، کارمندان دولت، سفیران، شماری از خانواده‌ها و افراد بیرون از دولت به گونه‌ی مستقل یا مشترک، به اهداف مشخص و غیرمشخص از آن مستفید شده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала