حضور خارجی‌ها در صفوف طالبان در بدخشان؛ شمار آنها در فصل‌های مختلف تغییر می‌کند

© AP Photo / Allauddin Khanحضور خارجی‌ها در صفوف طالبان در بدخشان؛ شمار آنها در فصل‌های مختلف تغییر می‌کند
حضور خارجی‌ها در صفوف طالبان در بدخشان؛ شمار آنها در فصل‌های مختلف تغییر می‌کند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بربنیاد اطلاعات منابع محلی حدود شش صد تن از شهروندان خارجی در میان طالبان در بدخشان حضور دارند و می‌جنگند.

سخنگوی والی بدخشان حضور شهروندان خارجی را در میان طالبان در بدخشان پذیرفته اما می‌گوید که در مقابل آنها مبارزه می‌کنند تا آنها تهدید برای آسیایی مرکزی نباشند.

نیک محمد نظری، سخنگوی والی بدخشان در مصاحبه با آژانس خبری اسپوتنیک افغانستان گفت: "قرار گزارش‌هایی که نیروهای کشفی و استخباراتی برای ما فرستادند، در حدود چهارصد الی پنجصد و بالاتر آز آن در ولایت بدخشان فعالیت می‌کنند که اینها از کشورهای تاجکستان، چین، ازبکستان اند".

به گفته وی جنگجویان خارجی نقش مستقیم و فعال در رهبری جنگ داشته و روابط خوب با طالبان در بدخشان دارند. وی با اشاره به اینکه این جنگجویان خارجی از سال‌های زیادی در بدخشان فعالیت دارند و مرکز آنها دره خستک ولسوالی جرم است، افزود:

"در عملیات‌هایی که در بدخشان صورت گرفت بیشتر این جنگجویان از بین رفتند اما تا هنوز هم فعالیت‌های شان ادامه دارد".

براساس گفته‌های سخنگوی والی بدخشان، طالبان برخلاف توافقنامه امضاشده با امریکا مبنی بر قطع روابط با شبکه‌های تروریستی خارجی، نه تنها این روابط را قطع نکرده اند بلکه افزایش نیز داده اند. وی گفت: "طالبان از تروریستان خارجی مشوره می‌گیرند،آموزش می‌بینند و بیشتر در حملات گسترده طالبان که در سطح ولسوالی‌ها انجام می‌دهند به حمایت همین تروریستان خارجی صورت می‌گیرند".

هشدار به آسیای میانه؛ ۶۰۰ خارجی از ۴ گروه در بدخشان می‌جنگند - اسپوتنیک افغانستان
هشدار به آسیای میانه؛ ۶۰۰ خارجی از ۴ گروه در بدخشان می‌جنگند

وی درمورد اینکه چگونه می‌توان تشخیص کرد که این تروریستان خارجی اند و از کدام کشورها اند، گفت: "شناسایی تروریستان خارجی مرتبط به عملیات‌های که انجام شده است، می‌باشد. در عملیات‌های نیروهای امنیتی شمار زیادی اینها کشته شدند و جسدهای‌شان در میدان‌های نبرد مانده است. ما بر اساس کارت‌های هویت شان، و شناس‌نامه‌هایی که نزدشان بوده و حتی بیرق‌های که مربوط به شبکه‌های‌شان بود نیز از نزد این تروریستان دریافت شده است، تشخیص کرده ایم".

سخنگوی والی بدخشان افزود:

"اگر این تروریستان بیشتر سرکوب نشوند بدون شک یک تهدید برای بدخشان، برای کشورهای همسایه و حتی برای کشورهای آسیای مرکزی می‌باشد. اما تلاش ما اینست که نگذاریم اینها تهدید باشند ما تا حد توان در مقابل آنان می‌جنگیم و آنان را سرکوب خواهیم کرد."

از سوی دیگر نیلوفر ابراهیمی نماینده مردم بدخشان مجلس نمایندگان می‌گوید که تروریستان خارجی از بدخشان به عنوان یک خانه امن استفاده می‌کنند و اهداف بلند دارند تا آسیای مرکزی را ناامن سازند.

این عضو مجلس در مصاحبه با آژانس خبری اسپوتنیک افغانستان در رابطه به اینکه آیا واقعا نیروهای خارجی در میان طالبان در بدخشان فعالیت دارند، گفت: "صد فیصد تروریستان خارجی و بین‌المللی از کشورهای مثل، چین، ازبکستان، تاجکستان و حتی روسیه نیز در میان طالبان در بدخشان از سال‌های طولانی تا اکنون حضور دارند و اینها یکی از مهم‌ترین منابع تمویل کنندگان طالب در بدخشان به شمار می‌روند. و حضور تروریستان خارجی در بدخشان یک چیز معلوم دار و واضع است و انکار این به معنی اینست که آفتاب را به دو انگشت پنهان کنیم".

والی بدخشان: طالبان ماهانه میلیون‌ها دالر از استخراج طلا بدست می‌‌آورند - اسپوتنیک افغانستان
والی بدخشان: طالبان ماهانه میلیون‌ها دالر از استخراج طلا بدست می‌‌آورند

وی با خاطر نشان کردن اینکه حضور تروریستان خارجی در بدخشان یک پلان طرح ریزی شده برای ناامن شدن آسیای مرکزی است و آنها تهدیدی برای امنیت آسیای مرکزی شمرده می‌شوند، گفت:

"حضور تروریستان خارجی در بدخشان به این معنی نیست که آنها می‌خواهند بدخشان را ناامن سازند بلکه آنها پلان‌های بزرگتری دارند چون بدخشان با کشورهای آسیای مرکزی مرزهای مشترک دارد و همچنان معادن زیاد دارد اینها هدف بزرگ دارند و بدخشان را مثل یک لانه امن برای رسیدن به آن هداف استفاده می‌کنند".

همچنان رییس شورای ولایتی بدخشان با تایید این موضوع می‌گوید که شهروندان خارجی در سقوط ولسوالی زیباک بدخشان سهم فعال داشتند.

به گفته بشیر صمیم، رییس شورای ولایتی بدخشان، شمار جنگجویان خارجی در میان طالبان در بدخشان به ۴۰۰ الی ۶۰۰ نفر می‌رسد که شمار آنها در فصل‌های مختلف سال تغییر می‌کند.

به گفته وی، این جنگجویان که اکثریت شان با خانواده‌های شان در بدخشان زندگی می‌کنند در طول چهار – پنج سال مصروف جنگ علیه دولت افغانستان اند.

وی گفت:

"اینها اتباع خارجی از چچن، ازبکستان، تاجکستان، چین، که در راس خارجی‌ها شخصی به اسم مستعار حاجی فرقان که از اتباع چین است، قرار دارد و آنها را رهبری می‌کند".

رییس شورای ولایتی بدخشان می‌گوید که جنگجویان خارجی در چهار ولسوالی بدخشان هریک: ولسوالی جرم، وردوج، راغستان و اخیرا در ولسوالی نسی با طالبان یکجا شده اند و عملا در جنگ‌ها و سنگرها حضور دارند.

ولسوالی مایمی ولایت بدخشان به گونه کامل از وجود طالبان پاکسازی شد - اسپوتنیک افغانستان
ولسوالی مایمی ولایت بدخشان به گونه کامل از وجود طالبان پاکسازی شد

به گفته وی: "تروریستان خارجی در سقوط ولسوالی زیباک بدخشان نیز سهم داشتند، که زمانیکه نیروهای امنیتی عملیات کردند جسدهای خارجی‌ها کارت‌های شناسایی آنان بدست نیروهای امنیتی افتاد.

با وجودی که نمایندگان سیاسی طالبان هنگام امضای توافقنامه صلح با هیئت امریکایی در دوحه پایتخت قطر، به ایالات متحده تعهد سپردند که به هیچ گروه تروریستی اجازه نمی‌دهند که از خاک افغانستان علیه منافع امریکا و هم‌پیمانانش استفاده کند. اما اخیرا گزارش‌های زیادی مبنی حضور تروریستان خارجی در صفوف طالبان، به خصوص در مربوطات ولایت بدخشان باعث نشر شده و مقامات محلی نیز از حضور جنگجویان خارجی در بدخشان ابراز نگرانی کرده اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала