انتقال صنوف ابتدایی به مساجد/فرهاد دریا به غنی نامه نوشت

© @Farhad Darya/FB فرهاد دریا
 فرهاد دریا  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
فرهاد دریا، هنرمند پر آوازه کشور در نامه‌ی سرگشاده‌ به رییس جمهور از او خواسته است که در تصمیم انتقال صنف‌های ابتدایی مکاتب به مساجد تجدیدنظر کند.

به گزارش اسپوتنیک، وزارت معارف دو روز پیش اعلام کرد که طبق طرح تازه‌ی این نهاد، صنف‌های اول تا سوم مکاتب به مساجد منتقل می‌شود.

این وزارت پس از واکنش‌برانگیز شدن این طرح، تغییر موضع داد و خبرنامه‌ای را که نشر کرده بود، تصحیح کرد. در نسخه‌ی ویرایش‌شده از انتقال صنف‌های اول تا سوم به مساجد ساحاتی که مکتب ندارد، سخن گفته شده است.

با این حال، فرهاد دریا در نامه خود به رییس جمهور گفته است که بزرگ‌ترین امید افغانستان برای برون‌رفت از چالش‌های مرگ‌بار امروز، تعلیم و تربیه‌ی کودکان است.

نشان وزارت معارف - اسپوتنیک افغانستان
طرح وزارت معارف برای انتقال صنف ‌های اول تا سوم به مساجد

او از رییس جمهور خواسته است که نگذارد بزرگ‌ترین امید برای رسیدن به فردای سالم را از این مردم بگیرند.

فرهاد دریا گفته است که بهتر از همه رییس جمهور می‌داند که اکثریت روستاهایی که مکتب ندارند، تحت سُلطه‌ و اداره‌ی «دشمنان نظام» قرار است.

او افزوده است که به تکرار ثابت شده است که شماری از ملا ‌امامان اکثر مساجد روستاهای دور از تسلط دولت، از «مدرسه‌های مشکوک پاکستان» فارغ و فرستاده می‌شوند.

او هم‌چنان نوشت که اکثر آن شمار از مساجد نیز محل تجمع بزرگ‌سالان افراطی و دست‌‌پرورده‌ی آن سوی سرحد است.

دریا از رییس جمهور پرسیده است که چطور می‌توان اطمینان حاصل کرد که در این سه سال، کودکان ما با روحیه مکتب‌ستیزی علیه دانش و معرفت تربیه نمی‌شوند؟

در این نامه دو پرسش دیگر نیز از رییس جمهور مطرح شده است: «چگونه می‌توان مطمین بود که کودکان ما از این طریق، توسط گرداننده‌گان مدرسه‌های انتحاری‌پرورِ پاکستان جذب و شست‌شوی مغزی نمی‌شوند؟ چه تضمینی وجود دارد در مساجد روستاهایی که دولت در آن‌جا اختیار چندانی ندارد، از کودکان ما سوء استفاده‌ی جنسی صورت نمی‌گیرد؟»

فرهاد دریا با خطاب قرار دادن رییس جمهور غنی گفته است که او امکانات کسب علم‌ودانش به درجات بلند آن را در بهترین مکان‌های علمی جهان داشته است و برای کودکان افغانستان چنین آرزو در سر دارد.

دریا می‌گوید که یقین دارد رییس جمهور سرنوشت «جگرگوشه‌های مردم» را به دست دشمن نمی‌سپارد.

او برای رییس جمهور آرزوی «مهربانی» کرده و گفته است که مهربانی رهبران را می‌زیبد و آدمی را انسان‌تر می‌کند.

فرهاد دریا در پایان از رییس جمهور خواسته است که مهربانی کند و به خواست 35 میلیون هموطنش گوش بنهد و در این تصمیم، تجدید نظر کند.

طرح وزارت معارف برای انتقال صنف‌های اول تا سوم مکاتب به مساجد با انتقادها و واکنش‌های گسترده روبه‌رو شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала