ساخت نخستین واکسن جهان علیه تمام انواع آنفولانزا

© Depositphotos.com / Syda_ProductionsПожилая женщина с носовым платком
Пожилая женщина с носовым платком - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
آنفولانزا بیماری بسیار شایع و آزاردهنده‌ای است که هرساله عده‌ی بسیاری را به‌خود مبتلا می‌کند. اکنون با ساخت واکسن جدید علیه همه انواع این بیماری گویا آنفولانزا درحال ریشه‌کن‌شدن است.

به گزارش اسپوتنیک، محققان بیمارستان Mount Sinai در نیویورک نتایج آزمایشات بالینی مقدماتی اولین واکسن جهان علیه طیف وسیعی از گونه ها و زیرگروههای ویروس آنفولانزا را ارائه داده اند.

نتایج این آزمایشات در مجله علمی  Nature Medicine منتشر شده است.

این واکسن جدید مبتنی بر هماگلوتینین کایمریک (HA) است و می تواند نیاز به واکسیناسیون مجدد سالانه را از بین ببرد.

هماگلوتینین کایمریک، پروتئینی است که در ویروس‌های آنفولانزا وجود دارد و آن‌ها را به‌سوی سلول‌های میزبان هدایت می‌کند تا به سلول‌های میزبان حمله و آن‌ها را آلوده کنند. 

کرونا کشنده تر است یا آنفولانزا؟ - اسپوتنیک افغانستان
کرونا کشنده تر است یا آنفولانزا؟

پروتئین هماگلوتینین از دو قسمت تشکیل شده است: قسمتی که به آن «سر پروتئین» اطلاق می‌شود و در میان سویه‌ها متغیر است و قسمت دیگر که «ساقه‌ی پروتئین» است و در سویه‌های مختلف تفاوت چندانی نمی‌کند. 

واکسن های متداول آنفلوانزا باعث ایجاد آنتی بادی های خنثی کننده ای می شوند که دامنه خاصی از هماگلوتینین کایمریک را هدف قرار می دهند .

با این حال ، این دامنه می تواند جهش یابد ، که این امر منجر به ظهور انواع جدید ویروسی می شود که در برابر همه واکسن های موجود مصون هستند.

واکسن کایمریک بخش دیگر ماگلوتینین را که کمتر در معرض جهش است هدف قرار می دهد ، بنابراین، واکسن انوع   مختلف ویروس را خنثی می کند.

آزمایشات بالینی فاز 1 بی خطر بودن و ایمنی زایی واکسن را در 65 داوطلب آمریکایی ارزیابی کرده. معلوم شد که واکسن توانسته است یک پاسخ ایمنی قوی حداقل برای  18 ماه ایجاد کند.

این واکسن توانست با تحریک سیستم ایمنی به تولید طیف وسیعی از آنتی‌بادی‌ها (پادتن‌ها) دامن زده و نه‌تنها دربرابر انواع آنفولانزا مقاومت ایجاد کرده که در‌حال‌حاضر شایع است؛ بلکه سبب ایجاد آنتی‌بادی‌هایی علیه انواع ویروس‌های آنفولانزای مرغی و آنفولانزای خفاشی نیز شده است. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала