مجلس افغانستان مصرف بودجه‌ از کُد را تعقیب می‌کند

© Photo / ارگپارلمان افغانستان، ولسی جرگه افغانستان، مجلس نمایندگان
پارلمان افغانستان، ولسی جرگه افغانستان، مجلس نمایندگان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رییس مجلس نمایندگان به کمیسیون تفتیش مرکزی این مجلس هدایت داد که در مورد مصرف بودجه‌ی کُد 91 بابت سال مالی 1398 به‌گونه‌ی جدی تعقیب کند.

به گزارش اسپوتنیک، میررحمان رحمانی، رییس مجلس نمایندگان به کمیسیون تفتیش مرکزی این مجلس هدایت داد که گزارش تحقیقی روزنامه اطلاعات روز، در مورد مصرف بودجه‌ی کُد 91 پالیسی بابت سال مالی 1398 خورشیدی را به‌گونه‌ی جدی تعقیب کند.

آقای رحمانی این هدایت را در نشست عمومی امروز (چهارشنبه، 19 قوس) مجلس نمایندگان پس از آن صادر کرد که شماری از نمایندگان از چگونگی مصرف بودجه‌ی کُد احتیاطی 91 پالیسی انتقاد کردند.

ناهید فرید، نماینده‌ی مردم هرات در مجلس نمایندگان در نشست عمومی این مجلس گفت که بودجه‌ی کُد احتیاطی 91 پالیسی که پول بیت‌المال است با حکم رهبری حکومت برای تدارک موترهای زرهی و کرایه‌ی مهمان‌خانه‌ی چند فرد مشخص داده شده است.

  واکنش ریاست‌جمهوری افغانستان به گزارش تحقیقی اطلاعات روز     - اسپوتنیک افغانستان
واکنش ریاست ‌جمهوری افغانستان به گزارش تحقیقی اطلاعات روز

ناهید فرید همچنان گفت درحالی که روزانه دست‌کم 100 نفر در کشور کشته و 100 خانواده بی‌سرپرست می‌شوند، جلو استفاده‌  بی‌رویه از کُد 91 پالیسی باید به شکل قانونمند گرفته شود.

عبدالستار حسینی، حمیدالله حنیف، سیمین بارکزی، بلقیس روشن، حبیب‌الرحمان پدرام و عرفان‌الله عرفان از دیگر نمایندگانی بودند که از چگونگی مصرف بودجه‌ی کُد احتیاطی 91 پالیسی انتقاد کردند.

بلقیس روشن، دیگر نماینده‌ی مجلس نیز با اشاره به گزارش تحقیقی اخیر روزنامه اطلاعات روز گفت که کُد احتیاطی 91 پالیسی اکنون به کُد خیانت ملی تبدیل شده است. او همچنان گفت رسانه‌هایی که دست به افشاگری می‌زنند باید تقدیر شوند.

حبیب‌الرحمان پدرام نیز گفت با این‌که همه ساله تمام مصارف حکومت و در کل دولت افغانستان در بودجه‌ی ملی گنجانیده می‌شود، اما باز هم دیده می‌شود که «افراد حریص» با استفاده از فُرصت دست به چپاول بیت‌المال می‌زنند.

عرفان‌الله عرفان نیز هرچند مشخصا در مورد گزارش اطلاعات روز اشاره نکرد، اما گفت که میلیون‌ها افغانی «اختلاص» که در رسانه‌ها درز کرده، باید از سوی مجلس نمایندگان و کمیسیون‌های مربوطه‌ی آن بررسی و پیگیری شود.

این درحالی است که یافته‌های یک گزارش تحقیقی روزنامه اطلاعات روز نشان می‌دهد که بخش عمده‌ای از بودجه‌ی کُد 91 پالیسی – بودجه‌ی ملی سال 1398 هـ ش غیراصولی و به اهداف شخصی مصرف شده است.

این مصارف با دست‌‌کم 95 حکم رییس اجرائیه و 197 حکم رییس‌‌جمهور در 25 اداره انجام شده و ده‌ها فرد به‌شمول مشاوران رییس‌‌جمهور، کارمندان دولت، سفیران، شماری از خانواده‌ها و افراد بیرون از دولت به گونه‌ی مستقل یا مشترک، به اهداف مشخص و غیرمشخص از آن مستفید شده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала