ملا برادر موانع در راه صلح را اعلام کرد

© Photo / M.Nملا برادر موانع در راه صلح را اعلام کرد
ملا برادر موانع در راه صلح را اعلام کرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید

به گزارش اسپوتنیک به نقل از پژواک، محمد نعیم وردک سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر گفته است که ملا برادر، این اظهارات را طی کنفرانس آنلاین مرکز تحقیقات و منازعات و امور بشری بیان کرد، که 50 نمایندۀ کشورهای مختلف در آن اشتراک ورزیده بودند.

وی افزوده است که ملابرادر، در سخنرانی به این نشست گفته است که صلح نیاز هر جامعه است، زندگی آرام، پیشرفت اقتصادی، تعلیمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بدون صلح ناممکن است.

وی گفته است: «امارت اسلامی از ابتدا متعهد به صلح بود و همیشه خواستار حل و فصل مشکلات از طریق مذاکرات بوده است».

به گفتۀ ملابرادر؛ افتتاح دفتر سیاسی طالبان در قطر، توافق دوحه با امریکا و آغاز مذاکرات بین الافغانی، مواردى اند که موقف طالبان در خصوص صلح را نشان میدهند.

نامبرده افزوده است که لیست سیاه، موضوع زندانیان متباقی و تبلیغات زهرآگين، از جمله موانع در برابر صلح می باشند.

زندانیان - اسپوتنیک افغانستان
طالبان: دولت در همکاری با داعش قصد حمله به زندانیان ما را دارد

وی گفته است: “امارت اسلامی، در کشور عزیز ما یک نظام اسلامی افغان شمول می خواهد.”

ملا برادر؛ خدمت به مردم و ملت، حفاظت سرمایه و تاسیسات عام المنفعه، حقوق زنان در چهارچوب ارزشهای اسلامی و افغانی، بلند بردن سطح ظرفیت های جوانان و ایجاد فرصت های کاری برای آنها را مسئولیت های مهم نظام آینده خوانده است.

به گفتۀ نامبرده، طالبان رسانه ها را وسیلۀ بهتر برای اصلاح، آگاهی و حفاظت منافع دیگر میخوانند؛ اما آزادی بیان باید در تقابل با اصول اسلامی و منافع ملی نباشد.

رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر گفته است که آنها خواهان جلوگیری از کشت تریاک، استعمال و قاچاق مواد مخدر می باشند و با ایجاد معيشت بدیل با کمک و هماهنگی کشورها و سازمان های بین المللی، سطح کشت تریاک به تدریج  صفر گردد.

ملا برادر گفته است که آنها میخواهند با توجه به مصالح علیای کشور، با جامعه جهانى بخصوص با کشورهای همسایه بر اساس تعامل متقابل، روابط مثبت و سازنده داشته باشند.

وی افزوده است: «ما نمی خواهیم کشور ما میدان رقابت های ناسالم کشورهای جهان و منطقه باشد. ما در امور کشورهای دیگر مداخله نمی کنيم و نه به دیگران اجازه میدهيم که در امور کشور ما مداخله نمایند».

عبدالله: رهایی زندانیان طالبان برای پایان جنگ بود اما متاسفانه نتیجه نداد - اسپوتنیک افغانستان
عبدالله: رهایی زندانیان طالبان برای پایان جنگ بود اما متاسفانه نتیجه نداد

به گفتۀ وی؛ آنها به هیچ کس اجازه نمی دهند که از خاک افغانستان به شمول کشورهای همسایه، بر خلاف امنیت کشورهای دیگر استفاده شود.

ملابرادر گفته است که افغانستان نیاز به سرمایه گذاری خارجی دارد. آنها میخواهند افغانستان با کشورهای منطقه روابط قوی تجارتى داشته باشد.

وی افزوده است: «امارت اسلامی، از نهادهای بشری بین المللی میخواهد که با مردم افغانستان کمک کنند و تقسیم شفاف و عادلانۀ آن (کمک هارا) در هماهنگی با ما انجام دهند».

ملا برادر، در پایان سخنان خود گفته است که آنها بر اساس توافق دوحه، به ادامۀ مذاکرات بین الافغانی متعهداند و باور دارند که این توافق، یک طرزالعمل جامع برای حل و فصل مشکل جاری افغانستان است.

ملا برادر، در حالی تقاضای رهایی زندانیان و متعهد بودن به صلح را کرده است که حکومت افغانستان و ولسی جرگه، با رهایی زندانیان قبل از تامین آتش بس، مخالفت کرده اند.

صدیق صدیقی سخنگوی رئیس‌جمهور، در يک کنفرانس خبری در کابل گفت که رهایی زندانیان باقیمانده، هنوز قبل از وقت است.

از سوی دیگر، سازمان ناتو شب گذشته در یک خبرنامه، برای پیروزی روند صلح افغانستان، بر کاهش خشونت و آتش بس تاکید ورزیده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала