امیدواری57 درصد مردم به تأمین صلح در کشور

© Sputnik / Sakhiنخستین همایش قربانیان جنگ در افغانستان
نخستین همایش قربانیان جنگ در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یافته‌های یک نظرسنجی اخیر انستیتوت جنگ و صلح در کشور نشان می‌دهد که 75 درصد مردم افغانستان خواسته‌اند که آتش‌بس اولویت حکومت در مذاکرات صلح دوحه باشد.

به گزارش اسپوتنیک، یافته‌های یک نظرسنجی تازۀ انستتیوت جنگ و صلح افغانستان نشان می‌‎دهند که 57 درصد شهروندان کشور امیدوار اند که گفت‌وگوهای جاری صلح در دوحه منجر به صلح پایدار در کشور می‌شود.

بربنیاد این نظرسنجی که امروز جمعه رونمایی شد پانزده درصد مردم اما به نتیجه بخش بودن مذاکرات دوحه بی‌باور اند.

یافته‌های این نظرسنجی هم‌چنین نشان می‌دهد که 75 درصد مردم افغانستان خواسته‌اند که آتش‌بس اولویت حکومت در مذاکرات صلح دوحه باشد.

این شهروندان گفته‌اند که ادامۀ خشونت‌ها همزمان با روند صلح برای شان پذیرفتنی نیست.

حمله انتحاری در مقابل دانشگاه کابل - اسپوتنیک افغانستان
خواست بازماندگان قربانیان جنگ برای عضویت در مذاکرات صلح

شرکت کننده‌گان این نظر سنجی تقسیم برابر قدرت را بهترین راه برای دست‌‎یابی به صلح دانسته‌اند و با انحلال نیروهای امنیتی و دفاعی پس از صلح با طالبان، مخالفت نشان داده‌اند.

یکی از پرسش‌هایی که در این نظرسنجی مطرح شده‌است، این است که «چگونه می‌توان به یک راه حل سیاسی در مذاکرات صلح دست یافت؟»

55.5 درصد پاسخ‌دهنده‌گان تقسیم قدرت را راه حل دانسته‌اند، 25.2درصد حفظ نظام جمهوریت را، 20.6 درصد پاسخ‌دهنده‌گان برگزاری زودهنگام انتخابات را و 5.9 درصد از پرسش شونده‌گان هم برگشت امارات اسلامی را گزینۀ مناسب برای دست‌یافتن به یک راه حل سیاسی دانسته‌اند.

در پاسخ به پرسشی دیگر که آیا طرفدار تغییرات گسترده در نیروهای امنیتی و دفاعی به فرمایش طالبان هستید؟ 63.63درصد پاسخ‌دهنده‌گان مخالفت کرده‌اند و 22.24 درصد موافق بوده‌اند.

رولاند کوبیا، فرستادۀ ویژۀ اتحادیۀ اروپا برای افغانستان که در مراسم رونمایی این نظرسنجی شرکت داشت گفت: «این نظرسنجی به‌طور واضیح دلبستگی گستردۀ مردم افغانستان را به نظام جمهوری و تلاش‌های دموکراتیک در این راستا نشان می‌دهد و هم‌چنین مردم می‌خواهند که دست‌آوردهای دو دهۀ گذشته نیز حفظ شوند. مردم می‌خواهند که صدای شان شنیده شود و حقوق و آزادی‌های شان نیز حفظ گردد.»

در این نظرسنجی، پاسخ‌دهنده‌گان نقش عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی را نسبت به رییس‌جمهورغنی در روند صلح مثبت دانسته‌اند.

اسدالله سعادتی، معاون شورای عالی مصالحۀ ملی که نیز در مراسم امروز حضور داشت، گفت که مخالفت گروه طالبان با حقوق‌بشر و آزادی‌های شهروندان دست یافتن به صلح را پیچیده می‌سازد.

سعادتی از طالبان خواست که باید دیدگاه شان را تغییر دهند و جمهوریت را بپذیرند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала