افغانستان در سال 2019 متأثرترین کشور از هراس‌افگنی در جهان بوده‌است

© Sputnik / Mohammad Karim Bezhan افغانستان در سال 2019 متأثرترین کشور از هراس‌افگنی در جهان بوده‌است
افغانستان در سال 2019 متأثرترین کشور از هراس‌افگنی در جهان بوده‌است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
انستیتیوت اقتصاد و صلح در شاخص سالانۀ هراس‌افگنی که اثرهای هراس‌افگنی را بر کشورهای جهان بررسی می‌کند، می‌گوید که در سال 2019 میلادی، هراس‌افگنی بیشترین زیان را به اقتصاد افغانستان رسانیده‌است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، بربنیاد این گزارش، از 20 حملۀ هراس‌افگنانۀ مرگ‌بار در سال 2019 میلادی در جهان، شش حمله در افغانستان رخ داده‌اند.

در این سال 41 درصد تمامی مرگ‌های برخاسته از هراس‌افگنی در جهان در افغانستان رخ داده‌اند.

حملۀ سوم ماه دلو سال 1397 بر مرکز تعلیمی امنیت ملی در میدان شهر، سومین حملۀ مرگ‌بار هراس‌افگنانه در سال 2019 میلادی در جهان بود که 129 کشته به‌جا گذاشت. طالبان مسؤول این حمله بودند.

کمک ۸۵ میلیون دالری بانک جهانی به افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
کمک ۸۵ میلیون دالری بانک جهانی به افغانستان

حمله بر مراسم عروسی در سالون عروسی شهر دُبی در کابل در 27 ماه اسد سال 1398 که داعش مسؤولیت آن را گرفت نیز، پنجمین حملۀ هراس‌افگنانۀ مرگ‌بار در سال 2019 میلادی در جهان بود.

در کل از میان 20 حملۀ هراس‌افگنانۀ مرگ‌بار در سال 2019 میلادی در جهان، شش حمله در افغانستان انجام شده‌اند که مسؤول چهار حملۀ آن طالبان و مسؤول دو حملۀ مرگ‌بار، داعش بوده‌است.

روح‌الله احمدزی، سخن‌گوی وزارت دفاع ملی بیان داشت: «گروه‌های طالب، داعش و دیگر گروه‌های تروریستی دلیل اصلی افزایش خشونت‌ها و تلفات غیرنظامیان استند».

در این گزارش انستیتیوت اقتصاد و صلح، طالبان مرگ‌بارترین گروۀ هراس‌افگن جهان شناخته شده‌است.

اما به‌گفتۀ این انستیتیوت تلفاتی که به حمله‌‎های این گروه پیوند داده می‌شوند نیز در سال 2019 میلادی با 18 درصد کاهش، به 4 هزار و 990 رسیده‌است.

این گزارش می‌افزاید که در سال 2019 میلادی، حمله‌‎های هراس‌افگنانه برای جهان 26.4 میلیارد دالر زیان مالی در پی داشتند و افغانستان با از دست دادن چیزی برابر با 16.7 درصد تولید ناخالص ملی یا چیزی کمتر از 2 میلیارد دالر، آسیب‌پذیرترین کشور از هراس‌افگنی از رهگذر اقتصادی بوده‌است.

عصمت‌الله اسحاق‌زی، کارشناس امور اقتصادی تصریح کرد: «اگر صلح تأمین شود و روند صلح به‌خوبی به‌پیش برود، این یک چانس طلایی برای مردم و حکومت است».

گزارش انستیتیوت اقتصاد و صلح می‌افزاید که در سال 2019 میلادی، در کنار افغانستان، عراق، نایجریا، سوریه، سومالیا، یمن، پاکستان، هند، جمهوری دموکراتیک کانگو و فلیپین، گواه بیشترین حمله‌های هراس‌‎افگنانه در جهان بوده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала