دانش: نظام امارتی سبب صلح نه بلکه منجر به گسترش جنگ خواهد شد

© Facebook Media office of The Second Vice President of Islamic Republic of Afghanistanدانش: نظام امارتی سبب صلح نه بلکه منجر به گسترش جنگ خواهد شد
دانش: نظام امارتی سبب صلح نه بلکه منجر به گسترش جنگ خواهد شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
معاون دوم رئیس جمهور افغانستان گفت، برداشتن چالش‌ها از سر راه پیشرفت حقوق بشر، نیاز به آگاهی‌دهی دارد و زمان‌بر است.

دانش: وعده امریکا برای کاهش خشونت در افغانستان به حقیقت نپیوست - اسپوتنیک افغانستان
دانش: وعده امریکا برای کاهش خشونت در افغانستان به حقیقت نپیوست

به گزارش اسپوتنیک، سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری می‌گوید، که تفکر افراطی و قرائت افراط گرایانه از دین و باورهای دینی، یکی از چالش‌ها بر سر راه توسعه‌ی حقوق بشر است.

دانش امروز شنبه (۲۲ قوس)، در مراسم گشایش «کمیسیون مشترک حفاظت از مدافعان حقوق بشر» سخن می‌زد، گفت: برداشتن چالش‌ها از سر راه توسعه‌ی حقوق بشر، نیاز به آگاهی‌دهی دارد و زمان‌بر است.

به گفته‌ی او، با تداوم جنگ و خشونت در افغانستان، هنوز در برابر فعالیت‌های حقوق بشری، چالش‌های زیادی وجود دارد که برای فایق آمدن بر آن‌ها، نیاز به فرهنگ‌سازی، آگاهی‌دهی و فعالیت بیشتر است.

 دانش افزود، هنوز هم شماری فکر می‌کنند که حقوق بشر یک پدیده وارداتی و مغایر فرهنگ ملی است؛ اما برای رفع این توهم، نیاز به بومی‌سازی و ملی‌سازی ارزش‌های حقوق بشری است.

او تاکید کرد، که تفکیک و تجزیه‌ی ارزش‌های حقوق بشری و پذیرفتن شماری از آن‌ها و رد کردن شمار دیگر آن و هم‌چنان برخوردهای سلیقه‌ای با ارزش‌های حقوق بشری، پذیرفتنی نیست.

 دانش در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روند صلح و حقوق بشر، گفت: «مردم افغانستان در مورد حقوق اساسی خود و تکرار دوره‌های تلخ و تاریک گذشته، نگرانی‌های جدی دارند. تا زمانی که آتش‌بس برقرار نشده و خشونت‎ها کاهش نیابد، نه مردم افغانستان باور به صلح پیدا می‌کنند و نه گفت‌وگوهای صلح پیشرفتی خواهد داشت».

او گفت، که نظام امارتی یا هر نوع نظامی که از آن صدای پای دیکتاتوری و استبداد و انحصار شنیده شود و حقوق بشری افراد را نقض کند، نه تنها صلح را به ارمغان نمی‌آورد؛ بلکه جنگ را با نام و عنوان دیگری در افغانستان تشدید خواهد کرد.

او در پایان سخنانش گفت، که از سوی دیگر اصل جمهوریت و حقوق شهروندی و صیانت از حقوق بشر در رأس اصول اساسی و ارزش هایی قرار دارد که مردم افغانستان در طول چندین دهه در راه آن قربانی داده اند و مبارزه کرده اند. انتخابات، آزادی بیان، آزادی رسانه ها و احترام به حقوق زنان و اقلیت ها جزء اصول اولیه حقوق بشری افراد است. بنا بر این نظام امارتی یا هر نوع نظامی که از آن صدای پای دیکتاتوری و استبداد و انحصار شنیده شود و جمهوریت و حقوق بشری افراد را نقض کند، نه تنها صلح را به ارمغان نمی آورد بلکه جنگ را با نام و عنوان دیگری در افغانستان تشدید خواهد کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала