غنی: افغانستان یکی از آسیب‌پذیرترین کشورهای جهان از نقطه نظر تغییرات اقلیمی می‌باشد

© Photo / ARGغنی: افغانستان یکی از آسیب‌پذیرترین کشورهای جهان از نقطه نظر تغییرات اقلیمی می‌باشد
غنی: افغانستان یکی از آسیب‌پذیرترین کشورهای جهان از نقطه نظر تغییرات اقلیمی می‌باشد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید

به گزارش اسپوتینک به نقل از ارگ، اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان که از طریق ویدیو کنفرانس در نشست تغییر اقلیم سخنرانی می‌کرد گفته است که افغانستان یکی از آسیب‌پذیرترین کشورهای جهان از نقطه نظر تغییرات اقلیمی می‌باشد.

رئیس‌جمهور غنی گفت: «چرخۀ خشکسالی در کشور ما به صورت قابل‌ملاحظه کوتاه‌تر شده و از 33 سال یک ‌بار به پنج سال یک بار کاهش یافته است. در حال حاضر باران‌های فصلی در کشور ما، به جای زمستان، در فصل بهار صورت می‌گیرد که پیامد آن سیلاب‌های مرگبار و فرسایش شدید خاک می‌باشد. باور بر این است که در جریان چهل سال پسین، ساحات جنوب شرقی کشور، یک و نیم درجه گرم‌تر شده اند. از بین بردن بی‌رویه‌ی جنگلات – جنگل زدایی – یکی دیگر از عواقب جنگ چهار دهه‌‎ی گذشته بوده است».

وی افزود: «افغانستان دارای یک ظرفیت عظیم برای تولید انرژی پاک و ایجاد صنعت سبز می‌باشد. ما دارای منابع وافر آفتاب، آب و باد هستیم که در صورت مدیریت درست، ظرفیت مجموعی تولید 300،000 (سه‌صد هزار) میگاوات برق را دارا می‌باشد».

 آقای غنی همچنان گفت: «انرژی سبز می‎تواند منجر به تحرک صنعت سبز در افغانستان گردد؛ کار در این راستا جریان دارد. پروژه‌های منطقه‌یی انرژی مانند پایپ لاین گاز تاپی و لین انتقال انرژی کاسا-یکهزار در حال تطبیق‌اند. ما در حال ساخت ایستگاه‌های برق آبی در سراسر کشور بوده و ظرفیت های کشور در عرصه منابع آفتابی و بادی را مورد سنجش و بررسی قرار می‎دهیم. علاوه بر آن، امضاء موافقت‌نامه اخیر با «شرکت زیمنس انرژی» به ما امکان می‌بخشد که به مرکز تولید انرژی قابل‌اتکا و پایدار با قیمت مناسب در منطقه مبدل شویم».

وی در اخیر اضافه کرد که « افغانستان، دقیقاً، در قلب آسیا موقعیت دارد. ما ظرفیت مبدل شدن به بستر همکاری زیست‌محیطی در سطح منطقه را دارا هستیم. تغییر اقلیم نه تنها یک مشکل در سطح ملی، بلکه در سطح جهانی می‌باشد و رفع این معضل نیازمند تلاش‌های جمعی منطقه‌یی و جهانی می‌باشد».

سران حدود 70 کشور و دولت در نشست تغییر اقلیم شرکت کردند تا تعهدات تازه خود برای مهار دی اکسید کربن را تشریح کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала