رحمانی: کمیسیون مالی و بودجه‌ی دو هفته فرصت دارد که مصرف بودجه‌ی کُد ۹۱ را بررسی کند

© طارقمیر رحمان رحمانی
میر رحمان رحمانی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رییس مجلس نمایندگان به کمیسیون مالی و بودجه‌ی این مجلس دو هفته فرصت داد که چگونگی مصرف بودجه‌ی کُد ۹۱ پالیسی را بررسی کند.

میر رحمان رحمانی، رئیس مجلس نمایندگان از کمیسیون مالی و بودجه‌ی مجلس همچنان خواست که گزارش کاری‌شان را به نشست عمومی این مجلس ارائه کند.

درخواست بررسی چگونگی مصرف بودجه‌ی کُد ۹۱ توسط کمیسیون مالی و بودجه‌ی مجلس از سوی قاضی میرافغان صافی رییس و خواجه صدیق احمد عثمانی عضو این کمیسیون در نشست عمومی امروز (دوشنبه، ۲۴ قوس) مجلس نمایندگان مطرح شد.

میر رحمان رحمانی، رئيس مجلس نمایندگان - اسپوتنیک افغانستان
هشدار رحمانی به حکومت: بودجه اداراتی را که با سرپرست اداره می‌شوند تعلیق می‌کنیم

آقای صافی گفت که کمیسیون مالی و بودجه‌ی مجلس چگونگی مصرف بودجه‌ی کُد ۹۱ پالیسی سال‌های مالی ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ خورشیدی را بررسی و نتایج آن‌را به مجلس ارائه خواهد کرد.

در همین حال، شماری از اعضای مجلس نمایندگان در نشست امروز این مجلس خواستار تشکیل کمیسیون خاص به‌منظور بررسی چگونگی مصرف بودجه‌ی کُد ۹۱ پالیسی شدند، اما مورد تأیید قرار نگرفت.

ناهید فرید، نماینده‌ی مردم هرات گفت که براساس اصول وظایف داخلی مجلس نمایندگان، این مجلس می‌تواند کمیسیون خاصی را به‌منظور بررسی موارد خاصی ایجاد کند.

خانم فرید استدلال کرد که بودجه‌ی کُد ۹۱ در مواردی، چهار برابر بیشتر از سقفی که نمایندگان مجلس تصویب کرده بودند، به مصرف رسیده است و باید تحقیق شود.

از سوی هم، کمال‌ناصر اصولی، نماینده‌ی مردم خوست در مجلس نمایندگان گفت که طبق اصول وظایف داخلی، مجلس نمایندگان صلاحیت دارد که کمیسیون خاص را به‌خاطر نظارت از کارکردهای حکومت تشکیل بدهد، اما نمی‌تواند در موارد خاصی از جمله بررسی کُد ۹۱، کمیسیون ایجاد کند.

این درحالی است که روزنامه اطلاعات روز در تاریخ ۱۷ قوس گزارشی را زیر عنوان «کُد ۹۱ در چنبرهی مصارف شخصی» منتشر کرد براساس آن، بخش عمده‌ای از بودجه‌ی کُد ۹۱ پالیسی – بودجه‌ی ملی سال ۱۳۹۸ خورشیدی غیراصولی و به اهداف شخصی مصرف شده است.

دو روز پس از نشر این گزارش، رییس مجلس نمایندگان به کمیسیون تفتیش مرکزی این مجلس هدایت داد که مصرف بودجه‌ی کُد ۹۱ بابت سال مالی ۱۳۹۸ خورشیدی را به‌گونه‌ی جدی تعقیب کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала