برگشت هیئت مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان به کابل

© REUTERS / Ibraheem al Omari/REUTERS نشست قطر
نشست قطر - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شب گذشته هیئت‌های مذاکره کننده در دوحه اعلام کردند که گفت‌وگوها را برای 23 روز آینده متوقف و به تاریخ پنجم ماه جدی دور دوم مذاکرات را آغاز خواهند کرد.

اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، این هیئت 21 نفری پس از سه ماه مذاکره با طالبان به کابل خواهد آمد.

نخستین دور مذاکرات صلح افغانستان به روز بیست و دوم ماه سنبله در دوحه پایتخت قطر گشایش یافت. هیئت‌های دوطرف در سه ماۀ گذشته دربارۀ کارشیوۀ مذاکرات صلح رأی‌زنی کردند و پس از فراز و فرودهای فراوان - و پشت سر گذاشتن یک بن‌بست چند هفته‌یی – سرانجام دو هفته پیش دربارۀ کارشیوۀ مذاکرات که 21 ماده دارد به توافق رسیدند.

Госсекретарь США Майк Помпео - اسپوتنیک افغانستان
پمپئو برای دیدار با هیئت مذاکره کننده طالبان به قطر رفت

حبیبه سرابی، عضو هیئت مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان در این باره گفت: «قدم عملی و اساسی را که بسیار مدت طولانی و قابل ملاحظه اما ضروری را در بر گرفت، موافقه روی نهایی ساختن طرزالعمل کاری مذاکرات است که تنها یک سند اجرایی نبوده بل یک سلسله اصول را که مسایل مهم مذاکرات و چگونگی تصور ساختن یک افغانستان همه‌شمول را ایجاد می‌کند هم را در بر داشت.»

پس از نهایی شدن کارشیوۀ مذاکرات – هیئت‌ها کار را دربارۀ ساختن آجندای مذاکرات رسمی صلح آغاز کردند.

طالبان پیشنهاد 22 ماده‌یی را برای گنجانیدن در آجندای مذاکرات صلح و هیئت جمهوری اسلامی افغانستان یک پیشنهاد 28 ماده‌یی را در آجندای این مذاکرات - میان شان رد و بدل کرده‌اند.

فیض محمد زلاند، استاد دانشگاه بیان داشت: «تنها اصولی که برای مذاکرات است دربارۀ آن یک توافق نیمه که این توافق حتا تا حال امضا هم نشده».

مولانا جلال‌الدین شینواری، عضو پیشین گروۀ طالبان نیز افزود: «اکنون پس از سه ماه هیئت جمهوری اسلامی افغانستان که به‌هدف توافق روی آتش‌بس با طالبان به دوحه رفته بود بی هیچ توافقی دربارۀ اتش‌بس - فردا به کابل بر خواهد گشت.»

پیشنهادهای تازه هیئت مذاکره کنندۀ افغانستان برای شکستن بن‌بست مذاکرات - اسپوتنیک افغانستان
پیشنهادهای تازه هیئت مذاکره کنندۀ افغانستان برای شکستن بن‌بست مذاکرات

شب گذشته هیئت‌های مذاکره کننده در دوحه اعلام کردند که گفت‌وگوها را برای 23 روز آینده متوقف خواهند کرد و سپس به تاریخ شانزدهم ماه جدی دور دوم مذاکرات را آغاز خواهند کرد.

محمد نعیم، سخن‌گوی هیئت طالبان در گفت‌وگو با طلوع‌نیوز گفت که در این مدت هیئت‌های مذاکره کننده دربارۀ موضوعات مورد بحث مشوره خواهند کرد.

محمد میرزا کتوازی، معاون نخست مجلس نماینده‌گان اما باور دارد که وقفه در مذاکرات صلح به نفع نیست: «ما روزانه صدها قربانی می‌دهیم. بدبختی جنگ به شدت ادامه دارد. وقتی که هر دو طرف به رخصتی می‌روند باید یک آتش‌بس نسبی یا آتش‌بس یک دستاورد این‌ها باید می‌داشتند.»

هاشم‌الکوزی، سناتور نیز اظهار داشت: «خواست‌های که مردم افغانستان داشتند که صلح می‌آید، مشکلات ختم می‌شود، متأسفانه ما در این سه ماه هیچ دستاوردی نداشته‌ایم.»

شب گذشته، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور پیشنهاد کرد که دور دوم گفت‌وگوهای صلح باید در داخل افغانستان انجام شود. اما محمد نعیم، سخن‌گوی هیئت طالبان گفت که دور دوم مذاکرات نیز در دوحه برگزار خواهد شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала