سودان میلیونها دالر به امریکا پرداخت و از حامی تروریزم حذف شد

© AFP 2023 / Albert Gonzalez Farranسودان
سودان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ایالات متحده امریکا کشور سودان را در بدل 335 میلیون دالر از فهرست کشورهای حامی تروریزم حذف کرد.

به گزارش اسپوتنیک، مائک پمپئو وزیرخارجه امریکا در صفحه توئیتر خود نوشته است که کشور سودان رسماً از فهرست کشورهای عامی تروریزم حذف گردیده است.

وی افزود: «امروز روز تارحی به روابط بین امریکا و سودان می باشد، زیرا کشور سودان رسماً از فهرست کشور های عامی تروریزم حذف گردید».

روسیه در سودان پایگاه دریایی ایجاد می کند - اسپوتنیک افغانستان
روسیه در سودان پایگاه دریایی ایجاد می کند

قبل از این دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا رسماً به کانگرس کشور اعلام نمود که منبعد کشور سودان از دیدگاه ارگان اجرائیه امریکا، دولت حامی ترویزم نیست. توافقنامه در بدل پرداخت335 میلیون دالر سودان به امریکا برای قربانیان ترویزیم صورت گرفته است.

ایالات متحده سودان را در 12 آگوست 1993 در فهرست کشورهای حامی تروریسم قرار داد و در سال 1997 تحریم های را علیه خارطوم اعمال کرد که به ویژه توانایی بانک های سودان برای همکاری با شرکای خارجی را محدود می کرد.

پس از سرنگونی قدرت عمر البشیر رئیس جمهور سودان در اپریل 2019 که 30 سال سودان را اداره کرد، یک شورای حاکم انتقالی و یک دولت جدید ایجاد شد که از آن به بعد روابط بین خارطوم و واشنگتن به طور قابل توجهی گرمتر گردید. در آگوست 2019، عبدالله همدوک صدراعظم جدید سودان از آغاز مذاکرات با ایالات متحده برای حذف کشورها از لیست حمایت از تروریزم در ایالات متحده خبر داد.

در مارچ 2020، رئیس بانک مرکزی سودان اعلام کرد که ایالات متحده "رفع همه انواع تحریم های اقتصادی" را که قبلا علیه این کشور اعمال شده بود، تأیید کرده است. طبق اعلام بانک مرکزی، این تحریم ها بر علیه 157 سازمان برداشته شده است، اما آنها همچنان علیه "تعدادی از افراد و سازمان های مرتبط با حوادث دارفور" فعالیت می کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала