پنتاگون شواهد نیافت؛ سناریوی "تبانی روسیه با طالبان" به نفع کی بود؟

CC BY-SA 2.0 / Mariordo59 / Aerial view of the Pentagon, Arlington, VAپنتاگون شواهد نیافت؛ سناریوی "تبانی روسیه با طالبان" به نفع کی بود؟
پنتاگون شواهد نیافت؛ سناریوی تبانی روسیه با طالبان به نفع کی بود؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در پی گزارش‌ها مبنی بر "تبانی روسیه با طالبان" برای کشتن سربازان امریکایی در افغانستان، پنتاگون یکبار دیگر اعلام کرده است که هیچ شواهدی مبنی بر این مورد پیدا نکرده است.

اخیرا، جنرال کنت مک کنزی، فرمانده ستاد مرکزی ارتش ایالات متحده گفته بود که با وجود تحقیقات گسترده در پنتاگون هنوز هم هیچ اطلاعاتی در مورد پرداخت پول توسط روسیه به طالبان برای کشتن سربازان امریکایی در افغانستان، وجود ندارد.

مقامات بلندپایه دیگر امریکایی و روسی نیز بارها اطلاعات مبنی بر "تبانی روسیه با طالبان" در افغانستان را تکذیب کرده اند.

چنانکه دیده می‌شود، این سناریو بی‌اساس است و پس از گذشت ماه‌ها و انجام تحقیقات و بررسی‌ها، هنوز هم هیچ شواهدی در این مورد بدست نیامده است.
اما این سناریو را چه کسی نوشته بود و کدام اهداف را در پی داشت؟

فرهاد ابرار، کارشناس روابط بین‌الملل در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان با پیشنهاد دو سناریو درمورد قضیه پرداخت پول توسط روسیه به طالبان بخاطر قتل سربازان امریکایی در افغانستان، می‌گوید:

"سناریوی نخست غیر محتمل اما تبلیغاتی رسانه‌یی باشد. با توجه به این که بعد از سال ۲۰۱۶ رابطهٔ امریکا با روسیه وارد یک مرحله تازه و نسبتا آرام شد، این موضوع انتقاد‌ها را به خصوص از طرف دموکرات‌ها داشت. در همین حال نیویارک‌تایمز رسانه‌ی بود که در سال ۲۰۱۶ گرایش بیشتر به دموکرات‌ها داشت. این گزارش می‌تواند جایگاه ترامپ را صدمه بزند".

کنزی: شواهد برای اثبات تبانی روسیه و طالبان وجود ندارد - اسپوتنیک افغانستان
کنزی: شواهد برای اثبات "تبانی روسیه و طالبان" وجود ندارد

وی با اشاره به اینکه سناریوی دوم می‌تواند محتمل و واقع‌گرایانه باشد، می‌گوید:

"بعد از سال‌های ۲۰۱۴ گزارش‌های رسمی و غیر رسمی در زمینه‌ی حمایت روسیه از طالبان در رسانه‌های داخلی افغانستان نشر شد. این موضوع می‌تواند ادعای روزنامه‌ی نیویارک‌تایمز را به حقیقت نزدیک بسازد. اما با توجه به این که ترامپ و پنتاگون این موضوع را رد کردند، من فکر می‌کنم امریکا به دنبال دردسر تازه در فرایند صلح افغانستان نیست و نمی‌خواهد توافق دیدگاه که میان امریکا و روسیه در خصوص جنگ طالبان ایجاد شده به‌هم بخورد".

از سوی دیگر خالد سادات، آگاه سیاسی و استاد دانشگاه در کابل به این باور است که اطلاعات مبنی بر اینکه گویا روسیه به طالبان کمک مالی می‌کند، یک جنگ تبلیغاتی است، وی گفت:

"بعد از سال ۲۰۱۱ طالبان تلاش کردند که رابطه‌ی خود را وسیع کنند و حتا به ایران رفتند و پول و کمک گرفتند. روسیه بعد از این که متوجه رابطه نزدیک ایران با طالبان شد، خواست رابطه‌ی نزدیک با طالبان داشته باشد. روس‌ها خواستند از طالبان در جنگ در برابر داعش استفاده کنند و به باور روس‌ها داعش تهدید جدی برای روسیه در آینده خواهد بود".

وی افزود: "بحث دیگر رقابت میان روسیه و امریکا است؛ روسیه و امریکا همیشه در حال رقابت با هم بوده اند و این موضوع حتا در جنگ ویتنام و موضوع اکراین و سوریه بعد از آن ادامه داشته است".
به باور این آگاه سیاسی، "طالبان گزینه‌ی خوبی بودند که در برابر داعش و امریکایی‌ها که رقیب امریکا هستند جنگ کنند و تمویل و تجهیز طالبان روی همین دلیل است".
وی در اخیر افزود:

"در امریکا خصوصا حزب حاکم تلاش می‌کرد تا روسیه را به تجهیز طالبان متهم کنند. این کار را کردند اما ثابت کرده نتوانستند که روسیه طالبان را تمویل مالی می‌کند".
هشدار پمپئو به روسیه در مورد ادعای تبانی مسکو با طالبان  - اسپوتنیک افغانستان
هشدار پمپئو به روسیه در مورد ادعای تبانی مسکو با طالبان

در اواخر ماه جون امسال، نشریه امریکایی نیویارک‌تایمز در گزارشی به نقل از مقامات اطلاعاتی امریکا مدعی شد که مسکو به طالبان برای کشتن نیروهای امریکایی در افغانستان پاداش می‌داد.

ترامپ در نخستین واکنش به این گزارش که تکذیب روسیه و طالبان را نیز در پی داشت، گفت: "کسی به من، مایک پنس که معاونم یا مارک میدوز، رییس کارکنان کاخ سفید درباره حمله کذایی به نیروی ما در افغانستان از سوی روسیه اطلاعی نداده است".

همچنان دمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس جمهوری روسیه نیز اعلام کرد که گزارش روزنامه امریکایی نیویارک‌تایمز مبنی بر همکاری مخفیانه روسیه با گروه طالبان کذب و بی‌اساس است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала