چرا روسیه به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره افغانستان رای مخالف داد؟

© Sputnikشورای امنیت سازمان ملل متحد
شورای امنیت سازمان ملل متحد  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
130 عضو شورای امنیت سازمان ملل به تصویب قطعنامه در مورد افغانستان رأی دادند، روسیه مخالفت کرد، در حالی که چین ، پاکستان و بلاروس از دادن رای خودداری کردند.

 در 11 دسامبر، مجمع عمومی سازمان ملل با اکثریت آرا قطعنامه ای در مورد افغانستان تصویب کرد که از پیشرفت در مذاکرات بین الافغانی استقبال و خواستار پایان فوری خشونت ها است. 130 عضو سازمان به تصویب قطعنامه رأی دادند، روسیه مخالفت کرد، در حالی که چین، پاکستان و بلاروس از رای دادن خودداری کردند.

معاون نماینده دائمی فدراسیون روسیه در سازمان ملل، در این مورد به اسپوتنیک گفت: "نگرانی های خاص در متن مورد توجه قرار نگرفته است.

نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل در مورد افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل در مورد افغانستان

به گفته وی، متن قطعنامه پیشنهادی وضعیت واقعی در افغانستان را منعکس نمی کند. متأسفانه، مولفین این سند بار دیگر نگرانی های اساسی ابراز شده توسط هیئت روسی را نادیده گرفتند و مورد حمایت تعداد زیادی از کشورهای منطقه قرار گرفتند.

در جمع بندی نهایی وضعیت واقعی  جمهوری اسلامی افغانستان، از جمله اوضاع متشنج امنیتی در آستانه خروج نیروهای خارجی از این کشور در نظر گرفته نشده است. مولفین، درخواست های مکرر ما را برای انعکاس مقیاس تهدید تروریستی از طرف داعش و مشکل مواد مخدر نادیده گرفتند. ما از قبل به لزوم ذکر کامل این مشکلات در متن اشاره کرده بودیم".

  به گفته ایفده کیموا، درخواست های مکرر فدراسیون روسیه "برای درج ذکر سازمان های منطقه ای، از جمله سازمان پیمان امنیت جمعی، و همکاری های منطقه ای، از جمله در مسیر آشتی ملی" نیز نادیده گرفته شد.

وی افزود که توافق در مورد یک قطعنامه روند پیچیده است و موفقیت آن مستلزم بی طرفی و تمایل مولفین برای در نظر گرفتن طیف گسترده ای از مواضع می باشد.

برای موفقیت در این  روند بی طرفی و تمایل مولفین برای در نظر گرفتن طیف گسترده ای موضوعات مستلزم می باشد. فقط چنین یک روش به متصدیان رسمی آلمان در پرونده افغانستان در مجمع عمومی اجازه می دهد تا به توافق لازم برسند.

با تاسف که مولفین قطعنامه ترجیح دادند سرعت فرآیند نهایی شدن سند را به طور مصنوعی تسریع کنند. در نتیجه، ما چاره ای نداشتیم جز اینکه به قطعنامه رأی مخالف بدهیم.

شایان ذکر است که روسیه به طور سنتی، فعال و سازنده در روند بحث در مورد متن قطعنامه شرکت می کند.

در همین حال معاون نماینده دائمی فدراسیون روسیه در سازمان ملل گفت که ما علاقه مند پایان دادن به جنگ طولانی و صلح دراز مدت در افغانستان هستیم.

وی می گوید که این همان چیزی است که ما تلاش های خود در آن جهت مبذول می کنیم و در این راستا و همچنین در چارچوب رایزنی های سه جانبه روسیه-چین-ایالات متحده با مشارکت پاکستان همکتری می کنیم".

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала