هیأت مذاکره‌کننده: مکان دور بعدی مذاکرات با طالبان به زودی مشخص می ‌شود+ویدیو

© Photo / ریاست اجراییه هیأت مذاکره‌کننده: مکان دور بعدی مذاکرات به زودی مشخص می ‌شود
 هیأت مذاکره‌کننده: مکان دور بعدی مذاکرات به زودی مشخص می ‌شود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رییس هیأت مذاکره‌کننده دولت در این دیدار گفته است که به زودی مکان دور بعدی مذاکرات مشخص می‌شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از هشت صبح، هیأت مذاکره‌کننده دولت روز چهارشنبه، (۲۶- قوس) با عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی دیدار کرد.  

این دیدار در کاخ سپیدار انجام شد و عبدالله عبدالله از حوصله‌مندی، اتحاد و روحیه همه‌شمول اعضای هیأت مذاکره‌کننده دولت ستایش کرده و گفته است که این هیأت از دولت و ملت نماینده‌گی شایسته کرده‌ است.

 به گفته عبدالله عبدالله، عمل‌کرد هیأت مذاکره‌کننده نشان داد که جمهوری اسلامی افغانستان اراده‌ی واقعی برای تأمین صلح و ختم جنگ و خون‌ریزی دارد.

عبدالله عبدالله افزوده است: «قبل از رفتن هیأت مذاکره‌‌کننده‌ی صلح، تبصره‌هایی وجود داشت که این هیأت اختلافات درونی دارد و موفق به تداوم گفت‌وگو نخواهد بود، اما روش و فعالیت خوب شما سبب شد تا این باورها نادرست ثابت شود و امیدواری‌ها برای تأمین صلح افزایش یابد».

رییس شورای عالی مصالحه ملی هم‌چنان گفته است که دولت به صورت همه‌جانبه از هیأت مذاکره‌کننده حمایت می‌کند و شروع کار کمیته رهبری نیز در همین راستا بوده است.

محمدمعصوم استانکزی، رییس هیأت مذاکره‌کننده دولت، در این نشست روش کار، فیصله‌ها و نتایج سه ماه مذاکره با طالبان را ارائه کرده است.

او افزوده است: «اگر حمایت بی‌دریغ ریاست شورای عالی مصالحه‌ی ملی، ریاست جمهوری و مردم افغانستان نبود، شاید با دشواری‌های بسیار زیاد مواجه می‌شدیم و نتیجه گرفته نمی‌توانستیم. از حمایت‌ همه‌ی جانبه‌ی‌تان از هیأت سپا‌س‌گزاریم».

استانکزی گفته است که در ابتدا طرف مقابل فکر می‌کرد که هیأت مذاکره‌کننده‌ی افغانستان از گروه‌های مختلف نماینده‌گی می‌کند، اما اعضای هیأت ثابت کردند که از فرد و گروه خاصی نماینده‌گی نمی‌کنند، بلکه از نماینده‌گان کلیت جمهوری اسلامی افغانستان و از تمام اقشار جامعه‌ هستند.

رییس هیأت مذاکره‌کننده دولت گفته است که تعیین اصول مذاکرات بسیار دشوار بود و زمان‌گیر شد.

به گفته‌ او، خواست‌ها و انتظارات برای دو طرف حساس و حیاتی بود، اما در نهایت به نتیجه رسیدند و دو طرف فهرست آجندای اصلی مذاکرات را تهیه و تبادله کردند.

 گفت‌وگوی اشرف غنی  و نانسی پلوسی همزمان با تعویق مذاکرات در قطر - اسپوتنیک افغانستان
گفتگوی اشرف غنی و نانسی پلوسی همزمان با تعویق مذاکرات در قطر

استانکزی گفته است که قرار است مذاکرات وارد یک مرحله‌ی بسیار حساس و حیاتی شود و از این رو لازم بود تا همه اعضای هیأت به کابل برگردند و هدایت رییس شورای عالی مصالحه ملی، رییس جمهور و مشورت بزرگان کشور را با خود داشته باشند.

مذاکرات بین‌الافغانی در ۲۲ سنبله آغاز شد و در ۲۲ قوس پایان یافت. مرحله بعدی مذاکرات قرار است در ۱۶ جدی آغاز شود. محل این مذاکرات نیز بر اساس آن‌چه یک منبع به روزنامه ۸صبح گفته است، بار دیگر قطر خواهد بود.

حکومت افغانستان پیشنهاد کرده است که مذاکرات در داخل کشور برگزار شود. این پیشنهاد از سوی طالبان رد شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала