سازمان ملل: افغانستان در پایین‌ترین رده توسعه بشری در جهان قرار دارد

© Photo / O.K / O.Kسازمان ملل: افغانستان در پایین‌ترین رده توسعه بشری در جهان قرار دارد
سازمان ملل: افغانستان در پایین‌ترین رده توسعه بشری در جهان قرار دارد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در تازه‌ترین گزارش سازمان ملل متحد آمده است که افغانستان از نظر توسعۀ بشری در سال 2019 میلادی در پایین‌ترین رده‌‌ در میان کشورهای منطقه قرار دارد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تلویزیون یک، در این گزارش که شاخص توسعۀ بشری در سطح جهانی بررسی شده‌است، افغانستان از میان 189 کشور در جایگاه 169 قرار گرفته است.

شاخص توسعۀ بشری ترکیبی است برای سنجش موفقیت در هر کشور و در سه معیار، زندگی طولانی و سالم، دسترسی به دانش و پرورش و سطح زنده‌گی مناسب خلاصه می‌شود.

 سازمان ملل: میلیون ها افغان نیازمند کمک در زمستان هستند - اسپوتنیک افغانستان
سازمان ملل: میلیون ها افغان نیازمند کمک در زمستان هستند

بربنیاد این گزارش، درآمد سرانۀ مردم افغانستان در بین سال‌های 1990 تا 2019، ده درصد کاهش را یافته است.

در این گزارش همچنان میانگین عمر در جهان به شمول افغانستان 65 سال گفته شده است. این در حالی است که 30 سال پیش میانگین عمر در جهان 50 سال بود.

سازمان ملل متحد بیماری کووید-19 را یکی از عامل‌های کاهش توسعه‌ی بشری در جهان و افغانستان گفته است.

این سازمان همچنان گفته است که توسعۀ بشری میان بانوان در افغانستان در سال 2019، 0.391 و در میان مردان 0.593 ثبت شده‌‌است که یک تفاوت چشمگیر می‌باشد.

با این حال، نماینده‌ی برنامه توسعه‌یی سازمان ملل متحد در افغانستان از تمام همکاران بین‌المللی افغانستان خواسته است که با دولت و مردم این کشور همکار باشند و به این کشور کمک کنند تا در زمینه‌ی توسعه‌ی بشری به جایگاه بهتر برسد.

شاخص توسعۀ بشری سالانه از سوی سازمان ملل و بانک جهانی منتشر می‌شود و برای بدست آوردن آن، شاخص‌های متعدد همانند آموزش، صحت، اقتصاد، اجتماع، محیط‌ ‌زیست، سیاست و سایر موردها در کشورهای مختلف بررسی می‌شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала