ستانکزی: صلح بدون خواست مردم به موج تازه خشونت منجر خواهد شد

© Photo / AFGHANCEستانکزی: صلح بدون خواست مردم به موج تازه خشونت منجر خواهد شد
ستانکزی: صلح بدون خواست مردم به موج تازه خشونت منجر خواهد شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رییس هیئت مذاکره کنندۀ دولت: در مرحلۀ بعدی، مذاکرات صلح با چالش‌ها و موانع دشوار روبه‌رو خواهد بود و برای پیشرفت این روند به یک پشتیبانی فراگیر نیاز است.

به گزارش اسپوتنیک، معصوم ستانکزی، رییس هیئت مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان هشدار می‌دهد که صلح بدون تأمین خواست‌های مردم، به یک موج تازه از خشونت‌ها منجر خواهد شد.

رییس هیئت مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان این اظهاراتش را امروز در نشست «دوستان محافظه‌کار» بریتانیا که به‌گونۀ آنلاین برگزار شده بود بیان کرد.

میر رحمان رحمانی، رئيس مجلس نمایندگان افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
رحمانی: استانکزی برای وضاحت‌دهی به مجلس نمایندگان فراخوانده شود

وی گفت:  «وقتی در میز مذاکره باشیم، اطمینان خواهیم داد که خواست مردم افغانستان - چه حقوق زنان باشد، چه حقوق شهروندان و چه صلح پایدار - تأمین می‌شود. زیرا صلحی که دوامدار نباشد، به‌معنای ورود به چرخۀ تازۀ خشونت‌ها خواهد بود. فکر می‌کنم که زمان پر چالش و راه پر مانعی پیش رو داریم که دشوار خواهد بود نه آسان. ما به پشتیبانی همگی نیاز داریم.»

فاطمه گیلانی، عضو هیئت مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان نیز افزود: «زنان بیشتر از هر کس دیگری در افغانستان صلح می‌خواهند، اما معنای صلح برای ما چیست؟ تنها نبود جنگ نیست! بل صلح عدالت، فراگیری و آیندۀ روشن برای زنان افغانستان است که زنان بتوانند درس بخوانند، کار کنند و در سیاست سهیم باشند.»

در همین حال، بارنت روبین، یک تحلیلگر امریکایی مسایل افغانستان می‌گوید که برای ایالات متحده، پایان دادن به حضور نظامی در افغانستان، بر یافتن یک راه حل سیاسی ارجحیت دارد: «علت این‌که ایالات متحده خروج نیروهایش را مشروط ساخته‌است، این است که ایالات متحده به این علت وارد گفت‌وگوهای صلح نشد که فکر کند گفت‌وگوهای صلح بهترین راه برای حفظ منافعش در منطقه است؛ بل به این علت است که فکر می‌کند گزینۀ نظامی دیگر کارا نیست و باید بیرون شود و متأسفانه تصمیم خروج، بر جستجوی راه های حل سیاسی پیشی خواهد گرفت.»

این در حالی است که عمران‌خان، نخست‌وزیر پاکستان در دیدار با نماینده‌گان طالبان به رهبری ملاعبدالغنی برادر، خواستار کاهش خشونت‌ها ازبهر رسیدن به یک آتش‌بس شده‌‎است.

نماینده‌گان طالبان دو روز پیش به اسلام‌آباد رفتند.

انتظار می‌رود که پیش از پایان وقفه و آغاز دور دوم مذاکرات صلح، نشست کمیتۀ رهبری شورای عالی مصالحۀ ملی نیز برگزار شود و اعضای این شورا با هیئت مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان دربارۀ آجندای مذاکرات رأی‌زنی‌هایی خواهند داشت.

 

 

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала