کارهای مدنی توسط طالب آزاد شده از زندان در غور 

© Sputnikکارهای مدنی توسط طالب آزاد شده از زندان در غور 
کارهای مدنی توسط طالب آزاد شده از زندان در غور  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
يک طالب رها شده از زندان در ولايت غور، از گفت و گوهای میان افغانستانی خوشبین و می گوید، که باید دولتى به میان آید که اسلامی باشد و مردم خود را در آئينه دین اسلام ببینند.
دستگیری دو جنگجوی طالبان در غور که در ترورهای هدفمند دست داشتند - اسپوتنیک افغانستان
دستگیری دو جنگجوی طالبان در غور که در ترورهای هدفمند دست داشتند

به گزارش اسپوتنیک به نقل از پژواک، رهایی پنج هزار زندانی طالبان از سوی دولت و یک هزار زندانی دولت از سوی طالبان، بخشی از توافقنامه صلح طالبان و امریکا بود، که به تاریخ دهم حوت سال ١٣٩٨ در شهر دوحۀ قطر به امضا رسید. اين روند در ٢١ماه حمل سال روان آغاز و در ١٣ سنبله تکميل گرديد.

قابل ذکر است که از میان پنجهزار زندانى، ٢٤ تن آنها از زندان ولايت غور آزاد گرديدند.

محمد نادر باشندۀ قريه سمک ولسوالى دولتيار ولايت غور نيز از جمع زندانيان رها شده مى باشد که اکنون در قريه اش، مصروف حل مشکلات مردم است.

محمد نادر که هشت سال را در بند بود، گفت: اکنون مصروف حل مشکلات مردمی در بخش های صحی، معارف و انکشافى در مناطق شان مى باشد.

به گفتۀ وى، بیشتر اعضای گروه آنان که به تازگى از زندان آزاده شده اند، اکنون در روستاهای شان مصروف پیدا کردن لقمه نانى برای خانواده های شان هستند و برخی ديگر در شهر فیروزکوه مرکز غور برای خود کاروبارى را آغاز کرده اند.

وى افزود: «آنهائیکه توانایی کار و غریبی دارند کار میکنند».

محمد نادربا بيان اينکه در زمان فعالیت هایش در صفوف گروه طالبان در مناطق ولسوالی دولتیار غور براى مردم بيگناه آسيب نرسانيده است، گفت که اکنون نيز در قريۀ سمک ولسوالی دولتیار، با خانواده اش زندگی میکند و میتواند در مناطق تحت کنترول دولت سفر کند.

موصوف درادامۀ صحبت هايش گفت: «من فعلا در سمک هستم و مشکلاتى که مردم ما دربخش های مختلف دارد، ما آنرا با دولت شریک می کنیم در بخش های صحت، معارف و انکشاف و همه روزه مصروف حل مشکلات مردم خود هستم».

او همچنان افزود، که يکى ازفعاليت هاى برجستۀ او پس از رهايى اش از زندان، اين است که ميان چندین بزرگ قومى که باهم مشکل داشتند، ميانجيگرى کند و آنان را آشتی بدهد که خوشبختانه اکنون در یک فضای صلح و دوستی زندگی  مى کنند.

وى گفت: «بخاطرحل مشکلات اين بزرگان قوم زياد تلاش کردم وخوشبختانه اختلافات را کنار گذاشتند و آشتی کردند. و فعلا در تلاشم که به مشکلات اقوام دولتيار نيز رسيدگى کنم تا با هم آشتى کنند و ديگرميان آنها درگيرى صورت نگيرد».

محمد نادر از گفتگوهای میان افغانستانی خوشبین بوده، گفت: باید دولتى به میان آید که اسلامی باشد و مردم خود را در آیينه دین اسلام ببینند.

اين مرد غورى در پاسخ به  اين سوال که اگر مذاکرات میان افغانستانی نتیجه ندهد، چه خواهد کرد؟ گفت: «دیدگاه ما صلح  و آرزوى ما آرامی است، ما در ادامه جنگ در کشور خوش نیستیم».

موصوف اظهار اميدوارى کرد، که هرچه زودتر، طرفين مذاکره کننده در قطر به يک نتيجه خوب برسند و صلح دايمى در کشور تامين شود.

یادآوری می کنیم، که مذاکرات صلح بین طالبان و دولت افغانستان، حدود سه ماه پیش در دوحه مرکز قطر به طور رسمی آغاز شد؛ در این مراسم بشمول پمپئو وزیر خارجۀ امریکا، وزیران خارجه و سفیران برخی کشورها نیز حضور داشتند.

در ٢٢ قوس سال روان، هردو تيم براى سه هفته رخصتى به توافق رسيدند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала