گرفتن امتیازهای بازماندگان شهیدان و معلولان توسط صدهزار فرد خیالی در ١٧ سال گذشته

© facebook State Ministry for Martyrs and Disabled Affairsگرفتن امتیازهای بازماندگان شهیدان و معلولان توسط صدهزار فرد خیالی در ١٧ سال گذشته
گرفتن امتیازهای بازماندگان شهیدان و معلولان توسط صدهزار فرد خیالی در ١٧ سال گذشته - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزير دولت در امور شهیدان و معلولان می گوید، که در ١٧ سال گذشته صدهزار فرد خيالى امتيازهای بازماندگان شهیدان و معلولان را گرفته اند.
افزایش شمار شهیدان یورش بر دانشگاه کابل  - اسپوتنیک افغانستان
افزایش شمار شهیدان یورش بر دانشگاه کابل 

به گزارش اسپوتنیک، وزارت دولت در امور شهیدان و معلولان می گوید، که سالانه بیش از ۳۰ هزار بازماندگان شهیدان و افراد دارای معلوليت، بخاطردريافت امتياز درحالی ثبت اين وزارت ميشوند، که بیش از یکصد هزار فرد خیالی در١٧سال گذشته، امتيازهای بازماندگان شهیدان و افراد دارای معلولیت را به دست آورده اند.

درپى نگرانى هاى شماری از اعضای مجلس سنا از عدم پرداخت امتیازهای بازماندگان شهیدان و افراد دارای معلولیت، وزیر دولت در امور شهیدان و معلولان، امروز برای پاسخ گویی به نشست عمومی مجلس سنا فرا خوانده شد.

اين شمار اعضاى مجلس سنا گفتند، که باید به مشکلات این قشر رسیده گی شود و زمینۀ کاریابی برای آنها مطابق قانون در ادارات فراهم گردد.

لعل الدین آریوبی وزيردولت در امورشهیدان و معلولان درصحبت هايش گفت، که در نتیجه بررسی هیأت موظف این وزارت، مشخص شده است که بیش از یکصد هزار نفر کارت ورثه شهدا و افراد دارای معلولیت را در حالی در گذشته اخذ کرده اند که این افراد، مربوط به ورثۀ شهدا و افراد دارای معلولیت نمی باشند.

وى افزود، که این افراد در ١٧ سال گذشته، به نام اینکه گویا آنها مربوط به ورثۀ شهدا و افراد دارای معلولیت هستند، امتیازات را به دست آورده اند.

به گفتۀ وزير، با شناسایی افراد یادشده، از پنج میلیارد افغانی درسال صرفه جویی شده است.

آریوبی درادامۀ صحبت هايش گفت، که روزانه بیش از يکصد ورثه شهدا و معلولین؛ و سالانه بیش از سی هزارتن در جمع ورثه شهدا و افراد دارای معلولیت، بخاطر دريافت امتياز ثبت اين وزارت ميگردد.

وی افزود: «ما با کمبود بودجه مواجه هستیم، در سال ۱۳۹۶ برای این اداره ۱۵.۵ میلیارد افغانی بودجه داده شده بود؛ اما درسال ۱۳۹۹ که یکصد هزار ورثه شهدا و افراد دارای معلولیت افزوده شده است، ۱۳میلیارد افغانی بودجه داده شده است.»

بربنياد معلومات منبع، معاشات تمامى ورثه شهدا و افراد دارای معلولیت که از سوی هیات موظف مورد تایید قرار گرفته پرداخت شده؛ اما به کسانی که از سوی کمیسیون رد شده اند، حقوق پرداخت نمى گردد.

وزیر دولت در امور شهدا و معلولین گفت: «هربررسی هیات مشخص کند که یک فرد به واقعیت ورثه شهدا و یا دارای معلولیت است، برعلاوۀ اينکه امتیازات سال روان به او پرداخت می شود، از امتیازات سال گذشته نيزمستفيد ميگردد».

وی افزود، که اين وزارت، متعهد است که به هیچ وجه به کارت های جعلی و ورثه و افراد دارای معلولیت خیالی، امتیاز نمیدهد.

بنابر معلومات وزير، بررسی ورثۀ شهدا و افراد دارای معلولیت که درگذشته ۷۲ مرحله را طی می کرد، به ۱۲ مرحله کاهش یافته و یک فامیل ورثۀ شهدا و افراد دارای معلولیت، می توانند در یک روز کارت امتیازات شانرا به دست بیاورند.

وی در نشست امروز همچنان گفت، که ستراتیژی ده ساله برای این قشر، آماده شده است که با تصویب آن از سوی کابینه، مورد تطبيق قرارميگيرد و با عملی شدن آن، مشکلات ورثۀ شهدا و افراد دارای معلولیت به کُلی حل خواهد شد.

او دراين مورد جزییات بیشتر ارایه نکرد؛ اما گفت که هفتۀ آینده این سند به کابینه ارایه می شود.

موصوف در خصوص استخدام ورثۀ شهدا و افراد دارای معلولیت در ادارات دولتی، همچنان گفت که تاکنون صدها تن در ادارات جذب شده اند و این روند ادامه دارد.

وی دربخشى از صحبت هايش خاطرنشان کرد، که موضوع جابجایی غرفه هاى متعلق به افراد دارای معلولیت را، با ادارات مختلف شریک ساخته و اميدواراست که این مشکل نیز حل گردد.

یادآوری می کنیم، که سالان هزاران سرباز نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در درگیری ها با جنگجویان گروه طالبان شهید می شوند. 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала