مسدود شدن بازی پابجی؛ واکنش‌ها و تاثیرات آن بالای کودکان و جوانان

© AP Photo / Mahesh Kumar A.مسدود شدن بازی پابجی؛ واکنش‌ها و تاثیرات آن بالای کودکان و جوانان
مسدود شدن بازی پابجی؛ واکنش‌ها و تاثیرات آن بالای کودکان و جوانان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کمیسیون مواصلات و مخابرات مجلس نمایندگان از اداره اترا خواسته تا بازی انترنتی پابجی را در افغانستان مسدود کند.

بورد ادارۀ تنظیم خدمات مخابراتی یا (اترا) پنجشنبه (۲۷ قوس) اعلام کرد که در پی‌ شکایت‌ کمیسیون مواصلات و مخابرات مجلس نماینده‌‌گان، این اداره تصمیم گرفت تا بازی انترنتی پابجی (PUBG) مسدود شود.

بورد اداره تنظیم خدمات مخابراتی با دریافت شکایات از مراجع مختلف به‌شمول کمیسیون مواصلات و مخابرات مجلس نماینده‌گان در رابطه به بازی پابجی، پس از یک بررسی جامع در جلسه ۲۶ قوس سال روان، تصمیم اتخاذ نمود که بازی پابجی در افغانستان مسدود شود.

آرین یون عضو این کمیسیون در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان می‌گوید که از آنجایکه شکایت مردم از این بازی بیشتر گردید مجلس نمایندگان تصمیم گرفت تا این بازی مسدود شود.

این عضو کمیسیون مواصلات و مخابرات مجلس نمایندگان گفت: "من فکر می‌کنم که یک تعداد از هموطنان ما این خواهش را داشت که این بازی باید در افغانستان بسته شود  بخاطر اینکه جوانان و نوجوانان ما را این بازی از درس دور ساخته بود، و بیشتر جوانان مصروف گیم می‌شدند و دیگر اینکه در این گیم کشتن و خون ریختاندن بیشتر بود و مردم ما انتقاد می‌کنند که جوانان تشویق می‌شود بخاطر کشتن و با تفنگچه‌ها بیشتر عادت می‌کنند."

بازی اینترنتی «پابجی» در افغانستان مسدود شد  - اسپوتنیک افغانستان
بازی اینترنتی «پابجی» در افغانستان مسدود شد

سخنگوی اداره اترا می‌گوید که تصمیم اتخاذ شده و این گیم در افغانستان مسدود خواهد شد وی می‌افزاید که گیم پابجی از لحاظ دینی، از لحاظ صحی، و از بُعد اقتصادی ضررهای زیادی را در پی دارد.

سعید شینواری، سخنگوی و رییس نشرات اداره اترا در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان گفت: "اداره اترا و اعضای کمیسیون مواصلات و مخابرات مجلس نمایندگان بر اساس شکایت‌های رسیده در مورد گیم پابجی در افغانستان، و بعد از بررسی همه جانبه تصمیم گرفت تا گیم پابجی در افغانستان بسته شود. در این مورد با وزارت حج اوقاف، وزارت معارف، وزارت صحت، معینیت امور جوانان متخصصین سایبری، خانواده‌های شاگردان مکاتب صورت گرفته است. و تصمیم گرفته شده تا از این فرصت که این گیم بسته می‌شود در مورد گیم‌های انترنتی یک طرح و پالسی تازه باید اتخاذ شود".

از سوی دیگر وزارت ارشاد، حج و اوقاف افغانستان نیز در مورد بازی پابجی فتوا صادر کرد و این گیم را شرعا ناجایز و ناروا خواند.

فضل محمد حسینی- سخنگوی وزارت ارشاد حج و اوقاف در این مورد می‌گوید: "با درنظر گرفتن شرایط شرعی و دینی در افغانستان، وزارت حج و اوقاف فتوا صادر کرد که گیم پابجی خلاف موازین شرعی است و کودکان را از عبادت دور می‌سازد به این خاطر بازی کردن این گیم شرعا ناجایز و ناروا است."

اما صدور فتوا از سوی وزارت حج و اوقاف با واکنش‌های پابجی بازان مواجه گردید.

بازی انترنتی «پابجی» در افغانستان مسدود شد  - اسپوتنیک افغانستان
فتوای وزارت حج و اوقاف: بازی پابجی شرعاً ناجایز است

حسیب یکی از پابجی بازان در کابل می‌گوید که وقتی این فتوا را شنید برایش خیلی جالب تمام شد که با وجود این همه مشکلات و جنگ‌ها چرا وزارت باید بالای یک گیم فتوا بدهد.

وی گفت: "وقتی دیدم که وزارت فتوا داده است برایم بسیار جالب تمام شد در کشور ما هر روز مردم قتل می‌شوند هر روز مردم کشته می‌شوند انفجار و انتحار است، چرا وزارت بالای آنها فتوا صادر نمی‌کند گیم بابجی بسیار یک موضوع عادی است".

از سوی دیگر روان شناسان بدین باور اند که این گیم روی روان کودکان تاثیر منفی می‌گذارد و کودکان جنگجو و خشن بزرگ می‌شوند.

شرف الدین عظیمی، متخصص روان شناس می‌گوید: "گیم پابجی یک گیم خشن است و بدون شک روی روان کودکان تاثیر منفی می‌گذارد اگر کودک با هر کار بزرگ شود آن کار برایش تا جوانی باقی می‌ماند و در این گیم بیشتر کشتار و خون ریزی است و بدون شک که برای کودکان مضر است".

هر چند از تصمیم مجلس نمایندگان و اداره اترا برای مسدود ساختن این گیم چند روز سپری می‌شود اما تا اکنون نیز این گیم در میان جوانان بازی می‌شود و تصمیم بسته شدن آن با واکنش‌های زیادی از کابران این گیم مواجه شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала