وضعیت سیستم‌های آبرسانی و فاضلاب شفاخانه‌ها در شرایط پاندمی

© Sputnik / T. Azimشفاخانه صحت طفل اندراگاندی، کابل
شفاخانه صحت طفل اندراگاندی، کابل - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بر اساس گزارش یونسف، از میان هر سه مرکز صحی در جهان، یکی از آنها سیستم آبرسانی ندارد و از میان هر چهار مرکز صحی در جهان، یکی آن به سیستم فاضلاب دسترسی ندارد.

از سوی هم شیوع موج دوم ویروس کرونا در جهان مردم را بیشتر نگران ساخته است و در شرایطی که مردم باید موارد بهداشتی را بهتر رعایت کنند، بر اساس این گزارش وضعیت را دشوار تر ساخته است. اما در افغانستان، وضعیت شفاخانه‌ها در کابل چگونه است؟سری زدم به شفاخانه صحت طفل اندراگاندی تا وضعیت این شفاخانه را از نزدیک ببینم. مسوولین می‌گویند که این شفاخانه با سیستم آبرسانی منظم و فاضلاب آن نیز با سیستم مدرن و با تصفیه کن تنظیم گردیده است.

داکتر نورالحق یوسفزی، رییس شفاخانه صحت طفل اندراگاندی می‌گوید که در این شفاخانه با استفاده از فلترها و سیستم‌های مدرن، تمام فاضلاب تصفیه می‌شود و حتی از آن دوباره آب قابل استفاده بدست می‌آید.

اما مراجعین از نبود آب گرم و تشناب‌های معیاری در این شفاخانه انتقاد می‌کنند.
شهرداری کابل در گوشه از این شفاخانه تشناب های سولب را ایجاد کرده است که مریض‌داران با پرداخت پول میتوانند از آن استفاده کنند.
با وجود این سخنگوی وزارت صحت افغانستان می‌پذیرد که در شماری از مراکز صحی که در خانه‌های کرایی فعالیت می‌کنند با مشکل آبرسانی و نبود سیستم فاضلاب روبرو اند و بیشتر این مراکز در ولایت های افغانستان هست.

معصومه جعفری، سخنگوی وزارت صحت عامه افغانستان می‌گوید که به مرور زمان این مشکلات حل خواهند شد، زیرا قرار نیست مراکز صحی و شفاخانه‌ها برای همیشه در خانه‌های کرایی فعالیت داشته باشند.

هر چند در سال‌های اخیر نهاد های بین المللی و کشور های جهان برای افغانستان کمک‌های مالی هنگفت کرده اند و سرمایه گذاری‌های زیادی روی سکتور صحت در افغانستان شده است، اما هنوز هم مراکز صحی در افغانستان با کمبود خدمات از جمله آب آشامیدنی صحی، نبود سیستم درست فاضلاب و عدم مراکز صحی معیاری مواجه اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала