ایجاد صنوف غیررسمی برای اطفال توسط یونیسف در ساحات تحت کنترول طالبان

© AP Photo / Rahmat Gul, Fileساخت مکاتب غیررسمی توسط یونیسف در ساحات تحت کنترول طالبان
ساخت مکاتب غیررسمی توسط یونیسف در ساحات تحت کنترول طالبان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
صندوق وجهی ملل متحد برای اطفال (یونیسف) در یک توافق با طالبان، در ساحات تحت کنترول این گروه ۴۰۰۰ صنف غیررسمی برای تدریس اطفال می‌سازد.

سام مورت، مسوول ارتباطات این ادارهٔ ملل متحد در افغانستان گفت که این برنامه ۱۴۰ هزار کودک، دختران و پسران، را تحت پوشش قرار خواهد داد؛ در کشوری که در حدود ۳.۷ میلیون کودک از رفتن به مکتب محروم اند.

مسوول ارتباطات یونیسف در افغانستان افزوده است که این برنامه در نتیجهٔ گفتگوهای دوساله با رهبران محلی گروه طالبان و دفتر این گروه در قطر به دست آمده است.

سخنگوی وزارت معارف در این مورد در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان می‌گوید که این وزارت با یونیسف پلان سه ساله مشترک در این زمینه دارد و در مناطقی که دسترسی به آموزش وجود ندارد، صنف‌های محلی برگزار خواهند شد.

نجیبه آرین، سخنگوی وزارت معارف افغانستان گفت:

"ما با یونیسف یک پلان همکاری سه ساله داریم که در مناطقی که دسترسی به مکاتب وجود ندارد آنجا صنف‌های محلی را برگزار می‌کنیم و این پلان از سال ۲۰۱۸ الی ۲۰۲۱ تطبیق خواهند شد. و تقریبا در حدود چهار هزار صنف محلی را در بر خواهد گرفت، و صد هزار دانش آموز اموزش خواهند دید".
انتقال صنوف ابتدایی معارف از مکاتب به مساجد و واکنش‌ها به این طرح - اسپوتنیک افغانستان
انتقال صنوف ابتدایی معارف از مکاتب به مساجد و واکنش‌ها به این طرح

سخنگوی وزارت معارف افغانستان در رابطه به نصاب این برنامه تدریسی گفت: "نصاب اینها از سوی وزارت معارف تطبیق می‌شود و استادان اینها نیز از سوی وزارت معارف تعین خواهند شد کمک مالی از سوی یونسف و دیگر نهادهای بین‌المللی انجام خواهند شد".

وی در رابطه به چگونگی به تفاهم رسیدن یونیسف با طالبان خاطر نشان ساخت: "در ارتباط با تفاهم یونیسف و طالبان که به امضا رسیده باید بگویم که وزارت معارف در این روند دخیل نیست و جزییات بیشتر نیز نزد ما وجود ندارد".

اما سید محمد، باشنده ولایت ارزگان با ابراز امیدواری از این که طالبان مانع درس خواندن دختران قریه نشوند و همه آموزش ببینند، گفت:

"بسیار گپ نیک است که این مکاتب ایجاد می‌شود و ما خوشحال استیم زیاد دختران و پسران قریه از آموزش دور استند و این کار سبب می‌شود که ما بتوانم درس بخوانیم زیاد علاقه‌مند استیم تا در آینده داکتر شوم و درس بخوانم و از طالبان می‌خواهم که دختران را به مکتب بگذارند تا آنها نیز آموزش ببینند".

همچنان نوید، یکی از باشندگان پایتخت کشور با نگرانی از پابندی طالبان به تعهدات شان می‌گوید:

"یونسف همواره همکاری با وزارت معارف در بخش آموزش داشته است و تا اکنون نیز ادامه دارد من یادم میاید که حتی بیک‌های مکتب ما نیز از کمک همین یونسف تهیه می‌شد و حالا که در ساحات تحت حاکمیت طالبان این مکاتب ایجاد می‌شوند حرف خوبست اما به شرط اینکه طالبان به تهعدات شان پابند باشند".

قابل ذکر است که چندی پیش وزارت معارف جمهوری اسلامی افغانستان در خبرنامه‌یی اعلام کرد که شاگردان صنوف اول الی سوم مکاتب که در مناطق دور دست کشور زندگی می‌کنند و به مکتب دسترسی ندارند، در مساجد آموزش ببینند؛ اما این طرح وزارت معارف کشور با انتقادهای زیادی روبرو شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала