ادامه روابط القاعده با طالبان در افغانستان و پرداخت مصارف آموزش جنگجویان

© AFP 2023ادامه روابط القاعده با طالبان در افغانستان و پرداخت مصارف آموزش جنگجویان
ادامه روابط القاعده با طالبان در افغانستان و پرداخت مصارف آموزش جنگجویان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
به باور کارشناسان، باوجود تعهد طالبان به امریکا مبنی بر قطع روابط با گروه‌های دیگر تروریستی، روابط و همکاری این گروه همچنان با گروه تروریستی القاعده ادامه دارد و القاعده طالبان را حمایت مالی می‌کند.

افراسیاب ختک، فعال سیاسی و سناتور پیشین پاکستانی عنوان کرده است که طالبان ارتباط خود را با القاعده قطع نکرده و القاعده همچنان بودجه و آموزش طالبان را پرداخت می‌کند.
وی اخیرا در یک مصاحبه تلویزیونی گفته است: “دولت پاکستان که به نفع خود عمل می‌کند، نه تنها طالبان بلکه القاعده را نیز حمایت می‌کند“.
به گفته این سناتور پیشین پاکستانی، جنگ در افغانستان از بیرون الهام گرفته است.
وی گفت: “چنانکه توافقنامه امریکا با طالبان برخلاف قوانین بین‌المللی صورت گرفت و براساس آنها، گروهی که مذاکره می‌کند الی رسیدن به صلح باید از خشونت دست بکشد و حکومت حاکم را به رسمیت بشناسد“.

اتمر: طالبان به دنبال قطع رابطه با القاعده نیست - اسپوتنیک افغانستان
اتمر: طالبان به دنبال قطع رابطه با القاعده نیست

به گفته وی، امریکایی‌ها به طالبان باج‌های بزرگ داده اند تا در افغانستان باقی بمانند و در صورت وخیم شدن وضعیت در کشور از آنها استفاده کنند.
همچنان شبکه تلویزیونی یک به نقل از فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان اعلام کرده است که طالبان اقدامات شان را در هماهنگی نزدیک با القاعده انجام می‌دهند.

اخیرا یک سناتور پیشین پاکستانی اعلام کرد که طالبان هنوز هم با گروه تروریستی القاعده همکاری دارند و توسط این گروه حمایت مالی می‌شوند.

افراسیاب ختک، فعال سیاسی پاکستانی و سناتور پیشین این کشور اخیرا در یک مصاحبه گفته است که طالبان ارتباط شان را با گروه تروریستی القاعده قطع نکرده اند و گروه القاعده بودجه و مصارف آموزش‌های نظامی طالبان را پرداخت می‌کند.

به باور این سناتور پیشین پاکستانی، دولت پاکستان نیز علاوه بر حمایت از طالبان، از القاعده نیز حمایت می‌کند.

این در حالیست که طالبان در توافقنامه با امریکا تعهد کرده بودند که با جمله گروه‌های تروریستی روابط شان را قطع کنند، اما به باور کارشناسان داخلی و بین‌المللی، طالبان هنوز هم با گروه‌های دیگر روابط نزدیک دارند.

احمد سعیدی، کارشناس سیاسی در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان می‌گوید که القاعده در تمویل، تجهیز و کمک مالی برای طالبان نقش اساسی دارد.

این کارشناس سیاسی می‌گوید: "هیچ نوع شک و تردید وجود ندارد که به اندازه زیادی کمک مالی طالبان از سوی القاعده می‌شود، هرچند القاعده از لحاظ نظامی خیلی قوی نیست اما از لحاظ مالی کشورهای عربی و کشورهای خلیج، شرق میانه بسیار کمک می‌کنند و طالب به همان اندازه که از مواد مخدر از راهگیری ها پول پیدا می‌کند دو چند آنرا القاعده به آنها کمک می‌کند و این رابطه به مطلق وجود دارد."

اسدالله ندیم، اگاه امور نظامی می‌گوید که القاعده وابسته با یک گروه خاص در افغانستان نیست بلکه با چندین کشور و چندین گروه در افغانستان فعالیت دارد.

وی گفت: "القاعده در افغانستان نیروی منسجم و تحت نظر دیگر گروه‌ها و دیگر کشورهای خارجی فعالیت می‌کند، اینکه بگویم القاعده طالبان را تمرین نظامی می‌دهد این درست نیست بدون شک که طالبان به یک نیروی فنی تبدیل شده و نیروهای جنگی دارد و اگر بگویم که طالبان با القاعده رابطه ندارد این درست نیست رابطه دارد و القاعده بدون شک که در ارتباط با طالبان به شکل مستقیم است اما قابل یادآوری است که القاعده تحت نفوذ چندین گروه و چندین کشور است."

روح الله احمدزی، سخنگوی وزارت دفاع ملی افغانستان در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک می‌گوید که القاعده با طالبان رابطه مستقیم دارد و طالبان حملات شان را در بسیاری موارد به همکاری القاعده انجام می‌دهند.

سخنگوی وزارت دفاع ملی افغانستان می‌گوید: "گروه طالبان در حال حاضر با گروه‌های دیگر تروریستی به شمول گروه القاعده روابط گسترده دارد و بستر ساز اصلی گروه‌های دیگر تروریستی در افغانستان گروه طالبان است، و اطلاعاتی که داریم و شواهدی که وجود دارد فعلا هم این گروه در درگیری‌های که در گذشته این گروه در بخش‌های از کشور داشته برای ما ثابت شده که گروه طالبان روابط مستقیم با القاعده دارد."

قابل ذکر است که پیش از این نیز وزیر خارجه افغانستان و رئيس ستاد ارتش ملی افغانستان با اشاره به روابط تنگاتنگ طالبان با گروه القاعده، اعلام داشتند که طالبان تمایلی به قطع روابط با القاعده ندارند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала