افغانستان دومین کشور مرگ ‌بار برای خبرنگاران

© sputnik/TA افغانستان دومین کشور مرگ ‌بار برای خبرنگاران
 افغانستان دومین کشور مرگ ‌بار برای خبرنگاران  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دست‌کم ۳۰ روزنامه‌ نگار در سال جاری میلادی در جهان جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه ها، در گزارش این کمیته حفاظت از خبرنگاران که روز گذشته (سه‌شنبه، ۲ جدی) منتشر شده، آمده است که از مجموع ۳۰ روزنامه‌نگار، ۲۱ نفر شان به‌شمول ۱۹ مرد و دو زن قربانی قتل‌های تلافی‌جویانه شده‌اند.

براساس گزارش کمیته حفاظت از خبرنگاران، شمار روزنامه‌نگارانی که قربانی قتل‌های تلافی‌جویانه شده‌اند، در مقایسه به سال گذشته بیش از دو برابر افزایش را نشان می‌دهد.

 طبق این گزارش، سال گذشته ۱۰ روزنامه‌نگار در جهان در این گونه حملات جان خود را از دست داده بودند.

کمیته حفاظت از خبرنگاران گفته است که بیشترین موارد قتل خبرنگاران در سال ۲۰۲۰ میلادی، پس از مکزیک در افغانستان، سوریه و فلیپین صورت گرفته است.

 خانواده‌ی یما سیاوش: از هیاهوی مطبوعاتی چیزی ساخته نمی‌شود  - اسپوتنیک افغانستان
خانواده‌ی یما سیاوش: ضرب‌الاجل تعیین شده امروز به پایان رسید

پنج نفر در مکزیک، چهار نفر در افغانستان، چهار نفر در سوریه، سه نفر در فلیپین، دو نفر در هاندراس، دو نفر در هند، دو نفر در عراق، یک نفر در بنگلادیش، یک نفر در باربادوس، یک نفر در کولمبیا، یک نفر در ایران، یک نفر در نایجریا، یک نفر در پاراگوئه، یک نفر در سومالیا و یک نفر دیگر در یمن جان باخته‌اند.

در گزارش این کمیته آمده است که روزنامه‌نگاران در این کشورها به دست باندهای تبهکار و گروه‌های شبه‌نظامی به قتل رسیده‌اند.

جوئل سیمون، مدیر اجرایی کمیته حفاظت از خبرنگاران افزایش دو برابر قتل روزنامه‌نگاران را وحشتناک خوانده و گفته است که جامعه جهانی در مبارزه با مصونت از مجازات عاملان قتل روزنامه‌نگاران موفق نبوده است.

این گزارش درحالی نشر شده است که از ۱۷ عقرب سال جاری تاکنون تنها شش خبرنگار در افغانستان کشته شده‌اند. نهادهای امنیتی افغانستان قتل چهار تن از این خبرنگاران را پذیرفته اما، دو مورد آن‌را «گازگرفتگی و خودکُشی» عنوان کرده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала