نشانه جدیدی از مرگ زودرس/ تفاوت عدد فشار خون در دست راست و چپ

© Fotolia / Andrei Tsalko خطرناکترین مشروب برای قلب نام برده شد
 خطرناکترین مشروب برای قلب نام برده شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تیم بین المللی از دانشمندان تشخیص داده اند که اختلاف فشار خون اندازه گیری شده در دست راست و چپ ممکن است نشان دهنده خطر بالای سکته مغزی ، حمله قلبی و در نهایت مرگ زودرس باشد.

به گزارش اسپوتنیک، تیمی از دانشمندان در یک مطالعه اعلام نمودند که تفاوت عدد فشار خون اندازه‌گیری شده در بازوی دست راست و چپ، احتمال دارد نشان دهنده خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی؛ سکته مغزی و حملات قلبی بوده و خطر مرگ زودرس را به همراه دارد.

نتایج این مطالعه در نشریه علمی Hypertension منتشر شده است.

ارتباط بین سرعت پیاده روی و مرگ زود رس - اسپوتنیک افغانستان
ارتباط بین سرعت پیاده روی و مرگ زودرس

محققان متاآنالیز(ترکیب داده‌ها و نتایج بدست آمده از یک مرور سیستماتیک با بهره‌گیری از روش‌های آماری) را بر روی 24 مطالعه مختلف انجام دادند که در آن حدود 54 هزار نفر از اروپا ، ایالات متحده ، آفریقا و آسیا شرکت داشتند.

 متخصصان داده ها را در مورد اختلاف فشار خون بین بازوها بررسی کردند و تعداد مرگ و میر ، حملات قلبی و سکته مغزی را که طی ده سال اتفاق افتاد ردیابی کردند.

متخصصان می‌گویند، اگرعدد فشار خون در بازوی چپ فقط چند میلی متر جیوه با بازوی راست تفاوت داشته باشد، جای نگرانی نبوده و حتی شاید کاملا طبیعی باشد. اما نگرانی از جایی آغاز می شود که این اختلاف عدد بالای 10 میلی متر جیوه باشد.

به گفته متخصصان تفاوت بیش از 20 میلی متر جیوه برای فشار سیستولیک (عدد بالا) و یا بیش از 10 میلی متر جیوه برای فشار دیاستولیک (عدد پایین) ممکن است نشانه ای از یک مشکل زمینه ای مانند تنگی شریان اصلی در بازو و یا بیماری شریان محیطی باشد و خطر ابتلا به حمله قلبی و یا سکته مغزی را افزایش دهد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала